Groei luchtvaartsector in strijd met regels luchtkwaliteit
• 30-03-2005
• leestijd 2 minuten
© van waning
Tien klimmers van Milieudefensie hebben een megagroot spandoek van 100m2 aan de luifel voor Schiphol Plaza gehangen met de leus 'The sky has a limit. Clean air now'. De actie is een protest tegen de bouw van een nieuwe vliegtuigpier, speciaal bedoeld voor prijsvechters. Milieudefensie heeft bezwaar gemaakt tegen de bouwvergunning, omdat deze in strijd is met de Europese regels voor luchtkwaliteit. De actie maakt deel uit van de campagne 'Nederland in ademnood', waarmee Milieudefensie maatregelen bepleit om de luchtkwaliteit te verbeteren.
Volgens Milieudefensie laat de overheid de luchtvaartsector in Nederland ongebreideld groeien, terwijl dit in strijd is met de Europese richtlijnen voor luchtkwaliteit. Door de pier worden meer vliegbewegingen vanaf Schiphol mogelijk, met dus onvermijdelijk ook méér uitstoot van vervuilende stoffen door vliegtuigen. De auto's waarmee passagier en bezoekers van en naar de luchthaven reizen (58% komt met de auto), leveren ook een aanzienlijke bijdrage aan de luchtvervuiling. Op de plek waar de prijsvechterspier komt, worden de normen voor stikstofdioxide en fijn stof nu al flink overschreden, zo blijkt uit berekeningen van Rijkswaterstaat. Jaarlijks overlijden 5.000 mensen voortijdig door ongezonde lucht.
Milieudefensie heeft gisteren van de provincie Noord-Holland en gemeente Haarlemmermeer geëist dat zij de luchtkwaliteit gaan meten op de zeven smerigste plekken rond Schiphol. Bij weigering stapt Milieudefensie naar de rechter. Op basis van de beroerde luchtkwaliteit terplekke gaat Milieudefensie ook naar de rechter om de afgepikte slaapuren van omwonenden rondom Rotterdam Airport (Zestienhoven) en Maastricht Airport (Beek) terug te halen.
Campagneleider verkeer Joris Wijnhoven: 'Door allerlei fiscale voordelen zijn luchtvaartmaatschappijen in staat tegen bodemprijzen vluchten aan te bieden naar bestemmingen waar mensen tegen een eerlijk tarief veel minder snel heen zouden gaan. Via deze extra pier wil Schiphol een graantje meepikken van de prijsvechtersgekte. Dat aandeel is nu al 13%. Intussen zitten de omwonenden met het lawaai en de uitlaatgassen van de vliegtuigen en vooral de auto's van de miljoenen passagiers die naar Schiphol komen. Plus hun bijdrage aan het broeikaseffect'.
bron: Milieudefensie