Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

Greenpeace zet Supermarktdag in teken foute vis

  •  
05-10-2007
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
vissen_viswijzer_visserij.jpg
Met zes rijdende billboards met de tekst ‘supermarkten: stop verkoop foute vis’ achtervolgt Greenpeace supermarktprofessionals die vandaag supermarkten in het hele land bezoeken. Greenpeace grijpt de jaarlijkse ‘supermarktdag’ van het blad Distrifood aan om de branche onaangekondigd te confronteren met de problemen achter foute vis in hun supermarkten. De touringcars waarin de deelnemers op bezoek gaan bij supermarkten worden de hele dag gevolgd door de rijdende billboards. In de supermarkten beplakken vrijwilligers van Greenpeace foute visproducten met ‘rode guppies’ die staan voor vissen in nood. Greenpeace wil dat alle supermarkten stoppen met de verkoop van foute vis en dat ze een duurzaam inkoopbeleid opstellen.
Stuur een mailtje naar uw supermarkt:   Greenpeace-actie 'Maak schoon schap'
Femke Nagel, campagneleider oceanen van Greenpeace: ‘Geelvin tonijn en Noordzee kabeljauw zijn ernstig overbevist en schol is ook nog eens gevangen op een destructieve manier. Kabeljauw en schol liggen deze week zelfs in de aanbieding bij veel supermarkten. Daarover luiden wij vandaag de alarmbel.’ Dirk van den Broek, C1000 en Troefmarkt kwamen vorige maand als slechtste uit de bus bij onderzoek van Greenpeace naar duurzaam inkoopbeleid voor vis. Nederlandse supermarkten doen het beduidend slechter dan bijvoorbeeld Engelse supermarkten. Albert Heijn, Sligro en Super de Boer zijn recent begonnen met het verduurzamen van hun assortiment, maar nog geen enkele supermarkt heeft een volledig duurzaam inkoopbeleid.
Wereldwijd vraagt Greenpeace aandacht voor de problemen waarin de oceanen en de vis verkeren. In Nederland staan dit hele najaar vrijwilligers van Greenpeace met een reuzen-‘guppie’ en een fietskar voor de deur van supermarkten in hun woonplaats.
Vandaag worden supermarktprofessionals in Tiel opgewacht door Greenpeace vrijwilligers met zes mobiele reclamebillboards. Vanuit Tiel vertrekken ze in zes touringcars, die elk gevolgd door Greenpeace, drie of vier supermarkten bezoeken, waaronder: Albert Heijn XL in Rotterdam; Hoogvliet Den Haag; Albert Heijn in Oegstgeest, C1000 in Leusden; Spar Express in Utrecht, DekaMarkt in Hoorn en Jumbo in Rotterdam.
Bron: Greenpeace

Meer over:

nieuws - natuur
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.

BNNVARA LogoWij zijn voor