Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

Greenpeace wijzigt tactiek tegen walvisjacht

  •  
04-11-2008
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
bultrug_01.jpg
Greenpeace start een publiekscampagne om de Japanse overheid onder druk te zetten de walvisjacht te stoppen. In de aanloop naar een rechtszaak tegen twee Japanse actievoerders gaat Greenpeace wereldwijd grote groepen mensen mobiliseren om zichzelf aan te geven als medeverdachte.
De rechtszaak wordt daarmee een grote aanklacht tegen de walvisjacht en niet tegen de mensen die zich tegen de jacht uitspreken. Na enkele jaren van actievoeren op zee richt Greenpeace nu de aandacht en middelen op het veranderen van het Japanse beleid.
Politieke gevangenen
“De Japanse overheid gebruikt deze rechtszaak om de aandacht af te leiden van de walvisjacht”, zegt Liesbeth van Tongeren, directeur van Greenpeace. “Al een kwart miljoen mensen heeft de Japanse minister-president opgeroepen om de aanklacht tegen de actievoerders te laten vallen. De Japanse overheid moet niet optreden tegen  actievoerders, maar tegen de zinloze en wrede walvisjacht. Wanneer de Japanse overheid politieke gevangenen wil maken van alle mensen die in actie komen tegen deze onzinnige en gruwelijke jacht, moeten ze veel mensen achter tralies zetten.”
Huisarrest
De twee actievoerders van Greenpeace die eerst een maand vastgehouden zijn en vervolgens sinds mei dit jaar onder huisarrest staan riskeren een buitenproportionele gevangenisstraf van mogelijk tien jaar. Ze zijn gearresteerd na het onthullen van de smokkel van walvisvlees door corrupte bemanningsleden van de walvisvloot. De Greenpeace actievoerders zijn aangeklaagd voor diefstal, hoewel ze zelf naar de politie zijn gegaan met het walvisvlees en de bewijzen van corruptie. De aanklacht tegen de corrupte bemanning werd vrijwel onmiddellijk geseponeerd.
'Wetenschappelijk onderzoek'
De Japanse overheid jaagt op walvissen ondanks een internationaal moratorium op de commerciële walvisjacht. De overheid blijft volhouden dat de walvissen gedood worden voor wetenschappelijk onderzoek. Greenpeace wil dat de discussie in Japan gaat over de legitimiteit en noodzaak van de walvisjacht die volgende maand weer van start gaat.
Diplomatieke druk
Greenpeace gaat ook campagne voeren om landen die de walvisjacht veroordelen in actie te laten komen voor de walvis. Met diplomatieke druk kunnen deze landen dit jaar nog voorkomen dat de Japanse vloot uitvaart. Als eerste stap zouden walvisbeschermende landen het voorbeeld van Australië moeten volgen door een walvisambassadeur aan te stellen en die naar Japan te sturen.
Eén succes al binnen
Vorige week, ver vóór de start van de jacht, boekte Greenpeace al succes tegen het afslachten van walvissen in de Zuidelijke Oceaan: de Panamese vlag van het bevoorradingsschip van de walvisvloot werd ingetrokken. Japan kan daarom dit schip, de Oriental Bluebird, niet meer inzetten om halverwege de jacht de vloot te bevoorraden en het walvisvlees aan wal te brengen. Dit kan de jacht dit jaar halveren. Andere bevoorradingsschepen zijn er nauwelijks.
Extreme reactie Japan
Jun Hoshikawa, directeur van Greenpeace in Japan: “Tijdens de vele expedities om de walvissen in de Zuidelijke Oceaan te beschermen zijn honderden walvissen gered doordat actievoerders zichzelf tussen de harpoen en de walvis plaatsten. Onze acties hebben het lot van de walvis bovenaan de politieke agenda gezet. De Japanse overheid stopt alleen met het overtreden van internationale afspraken als hier in Tokio verandering plaatsvindt. We hebben de oppositie al flink opgebouwd. De extreme reactie van de autoriteiten om onze actievoerders het zwijgen op te leggen en te dreigen ons kantoor in Japan te sluiten, laat helaas zien dat de Japanse overheid liever een actievoerder de mond snoert dan het probleem van de jacht aanpakt.”  

Greenpeace roept op om in actie te komen!
Bron: Greenpeace

Meer over:

nieuws - natuur
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.

BNNVARA LogoWij zijn voor