Greenpeace voert actie bij hoofdkantoor Nike
• 15-07-2011
• leestijd 2 minuten
Greenpeace voert op dit moment actie bij het Europese hoofdkantoor van Nike in Hilversum. Het sportmerk neemt kleding af van producenten die in China meren en rivieren vervuilen. Voor het kantoor van Nike hangen vier klimmers van Greenpeace een reusachtig T-shirt van zes bij tien meter op met daarop de leus ‘Champion a toxic free future. Just do it.’ Uit de zoom van het shirt druipt gifgroen water.
‘De stoffen die in China in het water belanden, zijn hormoonverstorend en kankerverwekkend. Ze blijven in het milieu en breken niet af’, stelt Pavel Klinckhamers, campagneleider giftige stoffen bij Greenpeace. ‘Mensen in de dorpjes bij de kledingfabrieken halen hun water en vis uit dezelfde rivieren waarin die stoffen worden geloosd. Het kan toch niet zo zijn dat de productie van onze sportschoenen en trainingsjasjes mensen aan de andere kant van de wereld ziek maakt?’
Wereldwijd vonden de afgelopen dagen acties plaats bij kantoren van Nike en Adidas, twee van de kledingmerken die bijdragen aan ernstige vervuiling van Chinese rivieren, zoals de Jangtsekiang. Onder andere in Oostenrijk, Denemarken, Thailand en ook China lieten actievoerders hun onvrede blijken over het giftigestoffenbeleid van de sportmerken.
Greenpeace hing woensdag de vuile was buiten van deze en andere merken met de publicatie van een rapport waarin wordt aangetoond hoe zij zaken doen met bedrijven die zeer giftige chemicaliën, zoals nonylphenol en PFOS, in het water lozen. Greenpeace heeft haar bevindingen al in een eerder stadium met de kledingmerken gedeeld.
Nike is het grootste en meest toonaangevende sportmerk ter wereld, een bedrijf dat zich bovendien voordoet als duurzaam en verantwoord. ‘Dat brengt een grote verantwoordelijkheid met zich mee’, stelt Klinckhamers. ‘Nike heeft een uitvoerig beleid voor het uitbannen van gifstoffen in de eindproducten, maar het gebruik van gifstoffen tijdens het productieproces wordt nog nauwelijks aangepakt. Greenpeace daagt Nike uit om ook het productieproces op te schonen en kampioen te worden van een gifvrije toekomst.
Bron: Greenpeace