Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

Greenpeace voert actie bij Albert Heijn voor bijen

  •  
19-04-2016
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
76 keer bekeken
  •  
Schermafbeelding_2016-04-19_om_13.39.41.png

© Bron: Greenpeace

Actievoerders van Greenpeace hebben vanmiddag de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering van Ahold in Amsterdam opgeluisterd. De milieuorganisatie roept de supermarkt op de bijen te redden en de voedselproductie te verduurzamen. De actievoerders van Greenpeace hingen een spandoek op met de tekst ‘AH: let op de bijtjes!’ en verwelkomden de aandeelhouders van Ahold bij het Muziekgebouw aan het IJ met zaadjes voor bijvriendelijke bloemen.
Grootste groenteboer
Met 35 procent supermarktaandeel is Albert Heijn de grootste groenteboer van Nederland. Om zijn schappen zo snel en goedkoop mogelijk te vullen, wordt veel landbouwgif gebruikt. Dat gif vervuilt niet alleen het milieu, maar doodt ook onmisbare insecten zoals bijen en hommels. Greenpeace verwijt de grote supermarkten in Nederland bij te dragen aan de teloorgang van bijen en andere bestuivende insecten en vraagt daarom aan Albert Heijn een actieplan dat de bijen beschermt. De organisatie wil dat de supermarktketen de voor bijen meest schadelijke bestrijdingsmiddelen weert uit de teelt, innovatieve boeren die minder pesticiden gebruiken steunt en zorgt dat elk jaar meer ecologische producten in het schap liggen.
Duurzamer voedsel produceren
"Albert Heijn moet zijn verantwoordelijkheid nemen, duurzame boeren steunen en de voor bijen schadelijke middelen uit de keten weren,” zegt Herman van Bekkem, campagneleider Landbouw bij Greenpeace. Hij vervolgt: “Supermarkten kunnen hun sterke positie in de voedselketen gebruiken om boeren te helpen duurzamer voedsel te produceren. Daar tegenover moet een eerlijke prijs voor boeren staan. Alleen op die manier kan de teloorgang van cruciale dieren als de bestuivende bijen gekeerd worden.”
Rapport over bijensterfte
Deze week lanceerde Greenpeace een nieuwe campagne tegen het gebruik van bestrijdingsmiddelen voor aardappels, groenten en fruit. De milieuorganisatie publiceerde gisteren het rapport  ‘Bijensterfte in het schap’ . Dit onderzoek brengt de afname van bijen en andere diersoorten in het Nederlandse landschap in kaart en de rol die gifgebruik en intensivering van de landbouw daarbij speelt [2]. Tegelijk startte een petitie om de grote drie supermarkten – Albert Heijn, Jumbo en Lidl – op te roepen hun beleid te wijzigen: minder gif en meer bloemen en bijen op het platteland. Dat is de toekomst voor de landbouw in Nederland, zonder de supermarkten gaat dit niet lukken.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.