Greenpeace: Nederlandse regering maakt schoon schip
• 15-05-2008
• leestijd 2 minuten
Het omstreden sloopschip de Otapan vertrekt vandaag definitief naar Turkije. De chemicaliëntanker heeft in totaal negen jaar in Nederland doorgebracht. Onder druk van Greenpeace en andere NGOs heeft het Ministerie van VROM het schip ontdaan van asbest en andere giftige stoffen en is er nu eindelijk een correcte exportvergunning. De Otapan zal rond 5 juni aankomen in Turkije. De Turkse regering is sinds het schandaal met de Otapan in 2006 bezig het sloopproces op de werven in Aliaga veilig en schoon te maken. Greenpeace is blij met de maatregelen die genomen zijn voor de export. "Het geval Otapan laat zien dat het mogelijk is sloopschepen te ontdoen van gif voor vertrek naar slooplanden. Dit is een voorbeeld voor de wereldwijd honderden giftige schepen per jaar die rijp zijn voor de sloop", zegt Marietta Harjono, campagneleider bij Greenpeace Nederland. De schoonmaakoperatie van de Otapan heeft Nederland 4 miljoen euro gekost. Greenpeace vindt het een goede zaak dat de Nederlandse regering de kosten probeert te verhalen bij Basilisk, de Mexicaanse eigenaar van het schip. Het 'Platform on Shipbreaking' waar Greenpeace deel van uitmaakt, wil dat Europa dit Nederlandse voorbeeld volgt en scheepseigenaren aansprakelijk stelt bij de sloop van schepen. Op 20 mei stemt het Europees Parlement over Europese regelgeving voor sloopschepen. "Het is een schande dat arbeiders met hun leven en hun gezondheid de rekening betalen voor onveilige en milieubelastende sloop van zeeschepen. Niet de Nederlandse belastingbetaler zoals in het geval van de Otapan, maar de scheepvaartsector zélf moet opdraaien voor de kosten van veilige en schone sloop van schepen", zegt Harjono. Het 'Platform on Shipbreaking' zal zich daarom blijven inzetten voor een betere aansprakelijkheid van scheepseigenaren, internationale regels voor het bouwen van schone schepen, ontgiften van schepen voor de sloop en het opzetten van een internationaal sloopfonds gevoed door de scheepvaartsector.
Bron: Greenpeace