Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

Greenpeace in actie tegen slechte milieuprestaties Philips

  •  
10-06-2008
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
kruimeldief_02.jpg
Philips presteert bijzonder slecht in een internationale vergelijking op het gebied van afval en inzameling, maar in ook de publieksinformatie daarover. Op de Greenpeace ranglijst van achttien elektronicamerken neemt het Nederlandse topmerk nu de zeventiende plaats in. Greenpeace stapelt daarom vanmorgen honderden afgedankte Philips apparaten direct voor de ingang van de Philipstoren in Amsterdam. Spandoeken met dramatische beelden van vervuilde dumpplaatsen in China laten zien waarom Philips snel beter moet gaan presteren en overal ter wereld zijn eigen producten moet inzamelen en recyclen.
Oude en afgedankte apparaten met giftige componenten komen op dumpplaatsen in ontwikkelingslanden terecht. De schadelijke stoffen zorgen daar voor veel milieu- en gezondheidsschade. Goede inzameling en recycling in alle landen kan dumping en vervuiling voorkomen. Elektronicaproducenten moeten daarom overal ter wereld zelf hun afgedankte apparaten inzamelen en recyclen. Uit een representatieve peiling blijkt dat 94 procent van de Nederlandse bevolking het eens is met deze eis van Greenpeace(1).
Niet alleen in Amsterdam, ook in India en Rusland wordt vandaag geprotesteerd tegen Philips. "Philips apparaten vervuilen ons milieu en schaden de gezondheid van de Indiase bevolking", constateert Abhishek Pratap, campaigner van Greenpeace India. Kim Schoppink, campagneleider giftige stoffen bij Greenpeace Nederland voegt daaraan toe: "Philips: luister naar de Nederlandse consument en neem de verantwoordelijkheid voor alle afgedankte Philips apparaten."
Helaas zamelt Philips zijn apparaten alleen in, waar dat echt wordt verplicht. In tientallen landen waar Philips elektronica verkoopt, weigert het concern tot nu toe om een goede inzameling op te zetten, onder meer in Rusland en India. Philips: be sensible, simply stop e-waste dump! vragen Greenpeace actievoerders.
Met een actieve lobby probeert het concern onder de kosten van inzameling en recycling uit te komen. Zelfs in Nederland hoeft Philips zijn eigen afvalverwerking niet te betalen. Via de verwijderingsbijdrage draaien consumenten op voor de kosten. Ondertussen belandt slechts een klein gedeelte van alle elektronische afval in Nederland bij erkende verwerkers(2).
De meeste oude apparaten komen terecht in het gewone huisvuil of worden via illegale handelsstromen gedumpt in ontwikkelingslanden, waar goede milieuwetgeving ontbreekt. Concurrenten van Philips, zoals Sony en Toshiba, hebben al wel stappen gezet. Zij zijn gestart met het opzetten van inzamel- en recyclingsystemen voor al hun afgedankte producten.
Greenpeace vergelijkt sinds 2006 prestaties van elektronicamerken en voert campagne om ervoor te zorgen dat alle elektronicaproducenten financieel verantwoordelijk worden voor inzameling en recycling van hun eigen producten. Als producenten zelf moeten betalen voor inzameling, worden zij gestimuleerd om gifvrije producten te maken die makkelijk te recyclen zijn.
Philips-topman Gerard Kleisterlee heeft dinsdagmiddag kort gesproken met Greenpeace over het dumpen van elektronische apparaten. Volgens campagneleider giftige stoffen van Greenpeace, Kim Schoppink, erkende Kleisterlee dat het recyclingbeleid van Philips slecht is. ,,Hij zei dat hij daar graag iets aan wil doen, maar heeft geen concrete toezeggingen gedaan. De komende maanden wil hij daarmee komen'', vertelde Schoppink na afloop. Philips ontkent dat het bedrijf afval zou dumpen in ontwikkelingslanden. ,,We streven hetzelfde doel na als Greenpeace'', aldus een woordvoerder. ,,In China zijn we juist bezig om een recyclingsproject op te zetten.''
Bron: Greenpeace

Meer over:

nieuws - milieu
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.

BNNVARA LogoWij zijn voor