Good Egg Awards voor Jumbo en Remia
• 29-04-2009
• leestijd 2 minuten
Jumbo Supermarkten weert met ingang van 2011 kooi-eieren uit alle huismerkprodukten. Het bedrijf heeft dit toegezegd aan Compassion In World Farming en ontvangt daarvoor op dinsdag 28 april in Parijs een 'Good Egg Award' van deze internationale dierenbeschermingsorganisatie. Er is dan ook een Good Egg Award voor Remia. Deze Nederlandse sauzenfabrikant weert kooi-eieren uit alle consumenten- en horecaprodukten die onder het Remia-merk op de markt zijn.
De Good Egg Awards zijn door Compassion in World Farming ingesteld als blijk van waardering voor bedrijven en organisaties die stoppen met de verkoop of het verwerken van eieren uit de legbatterij of andere kippenkooien. Zij komen daarmee tegemoet aan de stijgende vraag van consumenten naar diervriendelijker geproduceerde eieren en dragen zo daadwerkelijk bij aan de verbetering van het welzijn van miljoenen legkippen. Op 28 april worden voor het derde achtereenvolgende jaar Good Egg Awards uitgereikt, dit maal aan 68 bedrijven of instellingen uit 17 landen. Eerdere winnaars van een Good Egg Award zijn toonaangevende bedrijven als Unilever, McDonalds, Google en Microsoft. Samen zorgden de winnaars van de Good Egg Awards ervoor dat jaarlijks meer dan 25 miljoen kippen niet meer hoeven te leven in kooi die zo klein is dat ze niet eens hun vleugels kunnen strekken.
Sinds 2005 verkopen de Nederlandse supermarkten geen kooi-eieren meer. Als eerste Nederlandse supermarktketen heeft Jumbo nu toegezegd te stoppen met het verwerken van kooi-eieren in alle huismerkprodukten. De omschakeling, die nu al voor 75% gerealiseerd is, zal eind 2010 zijn voltooid. Remia, fabrikant van margarine en sauzen, is inmiddels gestopt met het verwerken van kooi-eieren in alle producten voor consument en horeca.
“In de afgelopen 30 jaar hebben de Nederlandse consumenten legbatterij-eieren massaal links laten liggen. Daarom zijn verse kooi-eieren inmiddels uit de supermarkt verdwenen. Het is een goede zaak dat consumenten, die willen dat dieren beter behandeld worden, nu ook kunnen kiezen voor producten waar geen kooi-eieren in verwerkt zijn. Dat geldt inmiddels al voor A-merk producten zoals Remia en binnenkort ook voor alle huismerkproducten van Jumbo. Deze bedrijven zijn daarom terechte winnaars van onze Good Egg Awards en we hopen dat meer bedrijven hun voorbeeld zullen volgen”, zegt Geert Laugs, campagnecoördinator van Compassion in World Farming Nederland.
In de EU worden ca. 300 miljoen legkippen gehouden. Zo'n 75% daarvan zit vast in een traditionele legbatterij: een kleine kooi waarin nagenoeg elk natuurlijk gedrag onmogelijk is. Per kip is een oppervlakte van minder dan een A-viertje beschikbaar en de ruimte is te klein om zelfs maar de vleugels te strekken. Met ingang van 2012 is deze traditionele, kale legbatterij in de EU verboden, maar andere kooitypen blijven toegestaan. Hoewel deze (zg. “verrijkte”) kooien zijn uitgerust met enkele voorzieningen, zoals een zitstok en een legruimte, bieden ze onvoldoende soelaas voor het slechte dierenwelzijn in de legbatterij. Scharrelstallen en stallen met uitloop naar buiten bieden veel meer mogelijkheden kippen op een diervriendelijke wijze te houden..
Bron: Compassion In World Farming Nederland