Gezondheid en fietsgebruik centraal in nieuw onderzoek Fietsbalans-2
• 08-06-2006
• leestijd 2 minuten
De Fietsbalans bracht vanaf 2000 het fietsklimaat in 125 gemeenten in kaart door 10 aspecten te onderzoeken, onder andere wegdek, oponthoud, veiligheid, snelheid en fietsgebruik. De onderzoekers fietsten in totaal 10.000 kilometer op speciaal ontwikkelde meetfietsen voorzien van computerapparatuur, microfoon en camera.
In 2006 start de Fietsersbond met een vervolg op de Fietsbalans: Fietsbalans-2. In Fietsbalans-2 worden gemeenten weer beoordeeld op de tien aspecten uit de Fietsbalans en wordt bekeken welke vooruitgang er geboekt is sinds 2006. Het onderzoek is echter uitgebreid met drie nieuwe aspecten: fietsparkeerbeleid, luchtkwaliteit en de gezondheidseffecten van het fietsgebruik. De aftrap van de Fietsbalans-2 werd woensdag in Den Haag verricht door Jaap Jelle Feenstra, voorzitter van de Fietsersbond en Pieter van Geel, staatssecretaris van VROM.
Doel van de Fietsbalans-2 is gemeenten hele specifieke informatie te verschaffen over verschillende vormen van gezondheidswinst die er te behalen zijn bij een verhoging van het fietsgebruik. Wat de gemeente precies kan doen om die verhoging te bewerkstelligen staat in het eindrapport met onderzoeksgegevens en daaraan gekoppelde aanbevelingen.
Speciale apparatuur voor meting persoonlijke blootstelling verkeersdeelnemers aan luchtvervuiling
Voor het meten van de luchtkwaliteit is speciale apparatuur ontwikkeld voor op de fiets en voor in de auto. De bond wil onderzoeken of er verschil is tussen de luchtkwaliteit in de auto en op de fiets en op verschillende plaatsen in de gemeente. Tevens wil de Fietsersbond laten zien hoe de lucht op fietsroutes kan verbeteren als meer mensen de fiets pakken in plaats van de auto, of als de routes worden gewijzigd. Voor het onderzoek naar de persoonlijke blootstelling aan luchtvervuiling wordt samengewerkt met het IRAS (Institute for Risk Assessment Sciences) van de Universiteit Utrecht.
In samenwerking met het Instituut voor Gezondheidswetenschappen van de Vrije Universiteit wordt getracht elke gemeente zo concreet mogelijk inzicht te geven in de relatie gezondheid en fietsen. Hiervoor wordt onder andere geïnventariseerd hoeveel inwoners lijden aan ziekten door bewegingsarmoede en fijn stof, en welke helende en preventieve bijdrage een gewijzigd verkeersbeleid daaraan kan leveren.
De high-techmeetfietsen zijn met de ervaringen uit de Fietsbalans nog verder verfijnd en onder andere voorzien van GPS. Alle onderzoeksmaterialen zijn speciaal voor dit specifieke onderzoek ontwikkeld en vervaardigd. De Fietsersbond heeft voor het eerst in haar bestaan een auto aangeschaft. Dit was noodzakelijk vanwege het installeren van de meetapparatuur. Daarnaast is het voor een zuivere vergelijking van belang dat steeds met dezelfde voertuigen wordt gereden. Alle onderzoeken vinden in dezelfde maand en bij voorkeur bij hetzelfde weertype plaats, omdat weersomstandigheden sterk van invloed kunnen zijn op de lucht.
Fietsstad 2007
Fietsbalans-2 bezoekt dit jaar tien gemeenten. De gemeenten ontvangen allemaal een uitgebreide rapportage en een set concrete aanbevelingen. Daarna zal het onderzoek jaarlijks in 20 nieuwe gemeenten worden gedaan. In 2007 wordt voor de derde keer de titel Fietsstad uitgereikt. Eerder ontvingen Veenendaal (2000) en Groningen (2003) deze eretitel. In 2005 werden de gemeenten Amsterdam en Winterswijk gelauwerd voor hun inzet tegen diefstal. Bij de beoordeling van Fietsstad 2007 wegen luchtkwaliteit en gezondheidsaspecten extra mee.