Minister Cramer heeft de Tweede Kamer toegezegd dat binnen 300 meter van een rijksweg geen scholen, kinderopvang, bejaarden-, verzorgings- en verpleegtehuizen mogen worden gebouwd als de luchtkwaliteit niet aan de norm voldoet. De oorspronkelijk voorgestelde norm was 100 meter, maar enkele fracties hadden grote moeite daarmee omdat onderzoeken luchtkwaliteitverslechtering aantonen op 300, 400, 500 en zelfs 1000 meter van de weg. Omdat 96% van de scholen al buiten de 300 meter van een snelweg ligt, zal het verscherpte criterium waarschijnlijk geen problemen met de ruimtelijke ordening geven. De minister zal deze nieuwe afstand zo snel mogelijk in een brief aan gemeenten melden. Voor provinciale wegen blijft de norm wel 50 vanwege de geringere verkeersintensiteit. In maart wil de Kamer opnieuw met de minister praten over de concept AMvB. De adviezen van de Raad van State en de Gezondheidsraad zijn dan gereed, en kunnen meegenomen worden in het debat.
Op de vraag in de Kamer waarom er voor gevoelige bestemmingen bij drukke stadswegen geen minimale afstand wordt voorgeschreven, zei de minister dat dit weliswaar consistenter zou zijn, maar dat dan de hele herstructurering van binnensteden onmogelijk wordt gemaakt. Zij koos er ook voor om woningen geen gevoelige bestemmingen te noemen, vanwege de ingrijpende consequenties. Er komt geen afstandscriterium voor andere verontreinigingbronnen dan wegen (zoals bijvoorbeeld fabrieken), omdat die vanwege de hoge schoorstenen een ander patroon van verspreiding van vuile deeltjes hebben.
Minister Eurlings haalt de laatste tijd de kranten met opmerkingen over ontkoppeling van milieuregels en ruimtelijke ordeningregels. Tijdens het debat maakte minister Cramer duidelijk dat het kabinet er onvoorwaardelijk aan vast houdt dat een discussie over ontkoppeling pas na 2015 plaatsvindt, als de lucht schoner is.
De Kamerleden hadden er moeite mee om het onderhandelingsakkoord over een nieuwe Europese richtlijn voor luchtkwaliteit op al zijn merites te beoordelen. De (inter)nationale regels over luchtkwaliteit zijn met daggemiddelden, jaargemiddelden, PM2,5, PM10, ECO-normen, Emission Reduction Targets, en nog meer behoorlijk ingewikkeld. De minister zal proberen het allemaal in een brief aan de Kamer te verduidelijken en mogelijk komt er ook een technische briefing.