Gesjoemel bij emissietests auto's
• 23-09-2015
• leestijd 2 minuten
D66 pleit voor een onafhankelijke Europese toezichthouder die auto's test op uitstoot en verbruik naar Amerikaans voorbeeld. In de VS hangt Volkswagen nu een miljardenboete boven het hoofd omdat de automaker auto’s heeft uitgerust met software om tijdens tests extra zuinig te scoren.
Tests gemanipuleerd
D66 Tweede Kamerlid Van Veldhoven: “Volkswagen heeft opzettelijk de test gemanipuleerd. Dat is misleiding en getuigt van minachting voor de consument. Helaas is het al langer bekend dat auto’s in de praktijk tot wel 40% meer brandstof verbruiken dan het ‘officiële verbruik’ dat wordt bepaald tijdens laboratoriumtests. Autofabrikanten gebruiken voor deze officiële test trucs om het verbruik terug te dringen, zoals het extra hard pompen van de banden en het met tape afplakken van de auto zodat deze aerodynamischer is.”
Aanpassen systeem emissietests
Er is ook naar buiten gekomen dat Volkswagen in de VS opzettelijk heeft gesjoemeld. D66 wil weten of deze praktijken ook in Europa voorkomen en dat het systeem van testen zo snel mogelijk wordt aangepast. Het huidige systeem van emissietests in de EU werkt nu op basis van gecertificeerde testorganisaties, die worden betaald door autobedrijven. Onlangs stelde de Europese Commissie dat er pas in 2017 herziene tests zullen komen.
Onafhankelijke Europese Toezichthouder
D66-Europarlementariër Gerben-Jan Gerbrandy: “2017 is veel te ver weg. Dit schandaal laat zien dat er snel betere, onafhankelijke testen en toezicht nodig zijn. De industrie heeft nu de kans verspild om mee te mogen werken aan de testen. D66 wil dat de Commissie binnen een half jaar komt met de nieuwe testen en dat er een onafhankelijke Europese toezichthouder komt die het verbruik van auto’s op een betrouwbare manier test. Als mensen een milieubewuste auto kiezen, dan moeten ze uit kunnen gaan van de officiële testcijfers. Nu kan dat niet.“