Gemeenten bezorgd over plannen vervoer gevaarlijke stoffen
• 26-01-2006
• leestijd 2 minuten
Gemeenten zijn zeer bezorgd over nieuwe kabinetsplannen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen via het spoor. De regering wil een nieuw 'basisnet' invoeren waardoor de intensiteit van het vervoer van gevaarlijke stoffen de komende jaren flink zal toenemen, blijkt uit een brief van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). De plannen hebben grote consequenties voor Venlo, Breda, Utrecht, Dordrecht en Tilburg.
Als de plannen doorgaan, mag er in Venlo bijvoorbeeld tot op honderd meter van het spoor niet meer worden gebouwd en moeten op sommige plaatsen zelfs huizen worden afgebroken, zei een woordvoerster van de gemeente donderdag. Ook mogen in het stadspark in het centrum dan geen evenementen meer worden georganiseerd. Het rangeerterrein ligt in het centrum van Venlo.
De gemeente Breda vreest dat nieuwe richtlijnen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen zeer nadelig kunnen uitpakken voor de ontwikkeling van de spoorzone. Rond het nieuw te bouwen station en de spoorlijn zijn appartementen en kantoren gepland.
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat is bezig met het opstellen van een basisplan voor het vervoer van gevaarlijke stoffen door Nederland. De Brabantse steden, de Drechtsteden en Venlo hebben samen om zo'n plan gevraagd.
Volgens de Bredase wethouder A. Arbouw gaat de studie veel verder dan de plannen die de stad in overleg met het Rijk heeft opgesteld. ,,Met meer transport van gevaarlijke stoffen over het spoor door Noord-Brabant en Noord-Limburg moeten wij onze plannen aanpassen. Dat levert vertraging op en kost ons geld.''
Breda wil snel duidelijkheid van het kabinet. De Tweede Kamer bespreekt dinsdag de plannen met staatssecretaris Van Geel (Milieu) en minister Peijs (Verkeer). De VNG wijst de Kamer erop dat diverse fracties een voorkeur hebben uitgesproken voor goederenvervoer over water of spoor (zoals de Betuweroute die begin 2007 opengaat), boven vervoer over de weg. In de Haagse plannen mag de vervoerder kiezen voor de wijze van vervoer.
De verladersorganisatie EVO noemt de vrees van de lagere overheden ,,irreëel''. De plannen van het kabinet zorgen volgens EVO niet voor een ongelimiteerde toename van het vervoer over het spoor, maar juist voor een beperking. In de toekomst mogen gevaarlijke goederen alleen over spoor- en autowegen worden vervoerd waar geen woonhuizen in de buurt staan. ,,De risico's worden hierdoor tot een minimum beperkt'', aldus EVO.
Doordat op sommige trajecten beperkingen gaan gelden, moeten bedrijven hun vervoersstromen verleggen. Volgens EVO bestaat daardoor de kans dat industriële centra straks minder goed met het achterland zijn verbonden.
Bron: ANP