Geluid van vliegverkeer beinvloedt de leesprestaties van kinderen
• 04-06-2005
• leestijd 2 minuten
De leesprestatie van basisschoolkinderen is gemiddeld minder goed bij hogere geluidsniveaus van vliegverkeer op school. Bij lage geluidsniveaus heeft ongeveer 9% een relatief lage score op een leestest. Door geluid van vliegverkeer zijn er in de omgeving van Schiphol naar schatting 50 tot 3.000 (0,1 tot 2,5%) bovenbouwleerlingen extra met een relatief lage score op een leestest. Circa 3.400 (2,9%) kinderen in de bovenbouw geven aan ernstig gehinderd te zijn door het geluid van vliegverkeer op school. De relatie tussen geluid van vliegverkeer en bloeddruk is niet geheel eenduidig.
Dit zijn de belangrijkste bevindingen uit het tot dusver grootste onderzoek naar de effecten van geluid van vlieg- en wegverkeer. Het onderzoek is verricht onder 2.844 basisschoolkinderen in de omgeving van drie Europese vliegvelden. Het RIVM voerde deze studie in Nederland uit, als onderdeel van de Gezondheidskundige Evaluatie Schiphol, in samenwerking met TNO Voeding en het Cito.
Het onderzoek laat voor het eerst zien dat bij geluidsniveaus zoals die rond Schiphol voorkomen effecten optreden op het zogenoemd cognitief functioneren. De effecten zijn echter relatief klein van omvang. Naast het effect van geluid van vliegverkeer op de leesprestatie blijkt dat bij hogere geluidsniveaus van vliegverkeer de score op een test van het lange termijn geheugen gemiddeld lager is. Ook blijken de kinderen meer fouten te maken op een aandachtstest. In de literatuur zijn er aanwijzingen dat het effect van geluid van vliegverkeer op lezen verdwijnt zodra de geluidsbelasting vermindert.
Het percentage ernstige hinder hangt sterk samen met de geluidsniveaus van vliegverkeer. Kinderen reageren wat betreft hinder op een vergelijkbare manier op geluid van vliegverkeer als hun ouders.
De relatie tussen bloeddruk en geluid van vliegverkeer is onduidelijk: in Nederland is de bloeddruk hoger bij hogere geluidsniveaus van vliegverkeer; in Engeland is dat niet zo. Voor de verschillen tussen de twee landen is op basis van het onderzoek geen goede verklaring te geven. Ook de wetenschappelijke literatuur geeft geen duidelijk beeld. Daarom kan aan deze resultaten geen eenduidige conclusie worden verbonden. Op basis van het onderzoek zijn effecten niet uit te sluiten, maar de gevonden verschillen zijn klein.
Bron: ANP