Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

Gekiloknal van Emté niet oké!

  •  
13-05-2016
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
1198 keer bekeken
  •  
meats-1549452.jpg
Wakker Dier start vandaag een radiocampagne tegen het gekiloknal van Emté. Kiloknallers zijn vleesaanbiedingen zonder dierenwelzijnskeurmerk. Wakker Dier wil met de radiospot de klanten van Emté ervan doordringen dat kiloknallen ‘niet oké’ is. Voor goedkoop vlees slijten miljoenen dieren hun te korte leven in krappe stallen. Mede door de jarenlange prijsdruk lijden veel dieren onder veel te snelle groei, kreupelheid, luchtwegproblemen en onverdoofde ingrepen. Ook de noodlijdende boerensector gaat gebukt onder de lage prijzen. Wakker Dier wil dat supermarkten stoppen met kiloknallen: “Supermarkten houden dierenleed in stand door te blijven stunten met dit te goedkope vlees. Ze kunnen ook hun folder inzetten om de klant juist te wijzen op diervriendelijker geproduceerd vlees.”
Emté: 9 van 10 vleesaanbiedingen zijn kiloknallers
Uit de foldermonitor blijkt dat Emté in het eerste trimester van 2016 maar liefst 379 keer reclame maakte voor vlees. Dat zijn bijna 24 aanbiedingen per week. Hiervan had nog geen 10% een dierenwelzijnskeurmerk, zoals Beter Leven of biologisch. Emté maakte zelfs nog 42 keer reclame voor plofkip en 135 keer voor industrievarken. Zo gebruikt Emté keer op keer dierenleed om klanten naar haar winkels te lokken. 
Ook andere supermarkten kiloknallen 
Wakker Dier houdt niet alleen de aanbiedingen van Emté in de gaten, maar ook die van elf andere grote supermarktketens. Ook deze supermarkten kiloknallen nog volop. In totaal stuntten de supermarktketens gezamenlijk 4.268 keer met vlees. Gemiddeld driekwart van al deze vleesaanbiedingen (3.235 stuks) betrof een kiloknaller. Aldi, Emté en Hoogvliet stuntten in het eerste trimester van 2016 relatief het vaakst met kiloknallers.
Kiloknallercampagne Wakker Dier
De radiospot tegen Emté is onderdeel van de kiloknallercampagne. Wakker Dier wil ? samen met een meerderheid in de Tweede Kamer, boerenorganisatie LTO, vele consumenten en vijftig hoogleraren ­? dat supermarkten stoppen met folderaanbiedingen voor vlees en vleeswaren zonder zichtbaar, erkend dierenwelzijnskeurmerk. Want al decennialang focust de vleesmarkt zich eenzijdig op industrieproducten en (te) lage prijzen. Ondanks toenemende maatschappelijke weerstand blijven supermarkten op grote schaal met keurmerkloos vlees stunten. Diervriendelijkere varianten krijgen zo geen kans. Met deze campagne willen we de focus in de markt verschuiven naar waarde, kwaliteit en diervriendelijkere duurzaamheid.
Bekijk  de tabel  met de hoeveelheid kiloknallers per supermarkt
Bron: Wakker Dier
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.