'Geen vrolijk, maar kiloknallend paasfeest'
• 18-04-2014
• leestijd 2 minuten
Dit Paasfeest zijn dieren bij supermarkten weer flink het haasje. Plofkip, kiloknallers en gourmetschotels met industrievlees voeren de boventoon in de folders. Dit blijkt uit analyse van de paasfolders van de tien grootste supermarkten, uitgevoerd door Wakker Dier.
Jumbo, Dirk, Plus en Coop scoren slecht
In totaal hebben slechts 17 van de 178 vleesproducten uit de paasfolder één of meer sterren van het Beter Leven kenmerk van de Dierenbescherming (9,6%). Jumbo, Dirk, Plus en Coop scoorden het slechts: zij vermelden geen vleesproducten met welzijnskeurmerk in hun paasassortiment. Albert Heijn, Deen en Lidl komen als beste uit de bus: 15 tot 25 procent van het vlees in hun paasassortimenten heeft een welzijnskeurmerk. Wakker Dier: “Net als met Kerst buitelen de supers weer over elkaar heen om treurige plofkippen het goedkoopst in de winkels te leggen. Zo weten ze het vrolijke van Pasen vakkundig de nek om te draaien.”
Paasfolders vol vee-industrievlees
Gourmet- cq fondueschotels zijn in trek: op de Jumbo na, zet elke supermarkt één of meerdere vleesproducten voor op het gourmetstel in de spotlights. Slechts twee supermarkten bieden – naast schotels zonder dierenwelzijnskeurmerk – ook expliciet een biologische variant aan: C1000 en Hoogvliet. In drie van de folders staat ook een vegetarische gourmetschotel vermeld (C1000, Lidl en Deen).
Eieren
Naast vlees hebben de meeste supermarkten traditiegetrouw ook eieren in de aanbieding. Van de twaalf ei-aanbiedingen (variërend van gevulde eieren tot bont geverfde eieren) is 66 procent een schuurei (scharrel). Eieren van kippen die wel lekker van het lentezonnetje kunnen genieten, zijn te vinden in de folders van Plus en Lidl (vrije-uitloop-eieren) en Aldi en Deen (biologische eieren).