'Geboorde tunnel voor A6-A9-weg nodig'
• 26-05-2006
• leestijd 1 minuten
Een nieuwe weg die de snelwegen A6 en A9 verbindt, kan zonder noemenswaardige schade aan de waterhuishouding van het Naardermeer en de beschermde natuur worden aangelegd. Wel moet dan worden gekozen voor een geboorde tunnel, liet vrijdag een woordvoerster van de landelijke MER-commissie weten.
Deze onafhankelijke milieucommissie heeft advies uitgebracht over betere wegverbindingen tussen Schiphol, Amsterdam en Almere. Het kabinet besluit in juni hoe het fileleed op dit traject moet worden aangepakt.
Drie varianten liggen op tafel. De eerste is voor betaald rijden naar gebruik, tijd en plaats, de tweede staat bekend als het 'stroomlijnalternatief' om de bestaande verbindingen zoals A1 en A9 te verbreden.
De derde en meest omstreden mogelijkheid is nieuw asfalt ofwel een snelweg tussen Muiderberg en Amsterdam-Holendrecht en daarbuiten verbreding van bestaande snelwegen. Het Naardermeer, Nederlands oudste natuurgebied, ligt dichtbij. Eigenaar Natuurmonumenten is tegen een nieuwe weg, of die nu bovengronds of in een tunnel komt. De vogels, zoals de bijzondere purperreiger, zouden lijden onder de aanleg van een tunnel.
Buiten de natuur zou een weg ook het landschap verpesten. Om van het huidige knooppunt bij Muiderberg naar de tunnelmond te komen, wordt 1,5 kilometer weg dwars door de omringende polders aangelegd. Twee tunnelmonden, voor twee keer drie stroken, de weg daarheen, de wegaansluiting op de A9 en de ontluchtingskokers vormen ,,een enorm litteken in het prachtige landschap van het Groene Hart'', aldus Natuurmonumenten.
Bron: ANP