Frankrijkganger rijdt zonder het te merken op biobrandstof
• 14-06-2005
• leestijd 2 minuten
De Franse regering wil het gebruik van biobrandstoffen een flinke duw in de goede richting geven. Onlangs zijn er plannen bekend gemaakt om vier keer zoveel biobrandstof te gaan gebruiken als nu het geval is. In Frankrijk wordt biobrandstof toegevoegd aan benzine en diesel. Iedereen tankt wel een keer een mengsel zonder het te merken, ook de Nederlandse vakantiegangers. Het gebruik van biobrandstoffen leidt tot minder CO2 in de lucht, het belangrijkste broeikasgas.
In 2003 gingen 2,4 miljoen Nederlanders met de auto op vakantie naar Frankrijk, blijkt uit cijfers van het CBS. Daar komen nog eens ruim 300.000 mensen bij die naar Spanje zijn gereden en ongetwijfeld van de Franse benzinestations gebruik hebben gemaakt. Zonder het te merken hebben ze dus allemaal wel een keer gereden op een milieuvriendelijker brandstof.
Niet schadelijk
Biobrandstoffen worden gemaakt van plantaardige grondstoffen, zoals koolzaadolie en suikerriet.Aan benzine wordt zo'n zes procent van een soort alcohol toegevoegd, vooral bij de Euro 98. Diesel wordt aangelengd met één à twee procent plantaardige olie die (soms) eerst chemisch is bewerkt. De mengverhoudingen voor beide brandstoffen worden zorgvuldig bewaakt, zodat er met elke bestaande auto op kan worden gereden. Het is niet schadelijk voor de motor.
Volgens Michel Girard van Total in Frankrijk is het onmogelijk om door Frankrijk te rijden zonder je tank met wat biobrandstof te vullen. "Op de Autoroute van het noorden naar het zuiden kom je het zeker tegen." Biobrandstof is in tweederde van het land beschikbaar. Gemengde brandstof kost overigens evenveel als normale brandstof. Op de biobrandstof is de accijns lager.
Advies
Frankrijk wil groeien in het gebruik van biobrandstoffen, maar het haalt (net als Nederland) dit jaar de Europese norm van twee procent nog niet, zegt Girard. "Het is een stuk lager, maar ja, die norm is maar een advies", zegt hij. "Misschien halen we de drie procent in 2007." Europa wil dat in 2010 5,75 procent van de brandstoffen milieuvriendelijk is.