Forse milieuverbeteringen dankzij samenwerking Natuur en Milieu, Novib en bedrijven
• 17-11-2005
• leestijd 2 minuten
Supermarktorganisatie Laurus, toeleverancier voor de bouw Ubbink en bakkerij Wiltink gaan intensief samenwerken met Natuur en Milieu. De partners ondertekenen daarover vandaag een overeenkomst. De verwachte milieuwinsten zijn groot.
Ubbink ontwikkelt continu nieuwe energiezuinige en duurzame producten voor de bouw. Wiltink dringt het aantal transportkilometers terug en gaat met onverkocht brood energie opwekken voor hun ovens. Beide bedrijven verplichten zich met de ondertekening om dit proces te versnellen.
Speerpunt voor Laurus in de samenwerking is de Super de Boer-formule. Gestreefd wordt onder meer naar bestrijdingsmiddelenreductie binnen het aardappelen-, groente- en fruitassortiment en naar energiebesparing in de kasteelt. Super de Boer introduceert voor ongeveer veertig groente- en fruitproducten uit maïs gemaakt verpakkingsmateriaal (Natuur Plastic).
Binnen Economie Light werkt Laurus met Novib samen om eerlijke handel in producten en grondstoffen uit ontwikkelingslanden te bevorderen. Het aantal Fair Trade-producten wordt uitgebreid. Begin volgend jaar adopteert Super de Boer voor zijn huismerkkoffie het kikkerkeurmerk van de Rainforest Alliance-organisatie. De Chiquita-bananen zijn al voorzien van dit keurmerk. Rainforest Alliance werkt aan verbetering van de levensomstandigheden van boeren in ontwikkelingslanden.
Super de Boer moet over drie jaar tot de koplopers op het gebied van duurzaam ondernemen in Nederland behoren. Frits Kremer, Laurus' voorzitter van de Stuurgroep Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen: 'Door onze samenwerking met de KNVB brengen we de Nederlandse jeugd in beweging, waarmee we helpen in de strijd tegen overgewicht. Door onze samenwerking met Natuur en Milieu, Novib en Rainforest Alliance leveren we een bijdrage aan betere leefomstandigheden voor mens en milieu. Ik ben ervan overtuigd dat er een markt voor is. De belangstelling voor duurzame en eerlijke producten groeit, die trend zie je in de VS al duidelijk. Een duurzame kwaliteitssupermarkt heeft absoluut toekomst.'
Voor Ubbink is duurzaam ondernemen al meer dan een eeuw behoeften van de huidige generatie bevredigen, zonder dat die de behoeften van toekomstige generaties in gevaar brengen. Directeur Martin Beijer: 'Bij het ontwikkelen van nieuwe producten en nieuwe methoden zijn mens en milieu belangrijke uitgangspunten. Ons moederbedrijf heet ook niet voor niets Centrotec Sustainable.'
De enorme groei van productie en consumptie leidt tot een grote druk op milieu en natuur wereldwijd. Mirjam de Rijk, algemeen directeur Natuur en Milieu: 'We laten in Economie Light zien dat het economisch en technisch mogelijk is om het milieu veel minder te belasten. Andere bedrijven kunnen dat voorbeeld volgen en we zetten er de politiek mee onder druk: de politiek kan de lat best wat hoger leggen en moet tegelijkertijd duurzaam ondernemen meer stimuleren!'
Bron: Stichting Natuur en Milieu