Brommers en scooters stoten zo veel ultrafijnstof uit, dat het ongezond is voor fietsers. Om de lucht direct te verbeteren, moeten de scooters van het fietspad af en op de rijbanen gaan rijden. Daarvoor pleiten de Fietsersbond, Longfonds, Natuur&Milieu en Milieudefensie maandag.
Ze baseren zich op onderzoek van de GGD Gelderland-Midden, die op negentien locaties in Amsterdam, Arnhem, Nijmegen en Harderwijk metingen deed op fietspaden. Daaruit blijkt dat bijna een kwart van de luchtvervuiling op de paden afkomstig is van brom- en snorfietsen. Deze voertuigen veroorzaken soms pieken die twintig keer hoger zijn dan de concentratie ultrafijnstof die daar al is, aldus de GGD.
"Een grotere afstand tussen scooters en fietsers, ook al is het enkele meters, is al gunstig voor de luchtkwaliteit op fietspaden", stelt Moniek Zuurbier, adviseur leefomgeving en gezondheid van GGD Gelderland-Midden. Daarnaast pleiten de organisaties voor een milieuzone en strengere eisen aan de uitstoot van de stoffen. Zowel de tweetakt- als de viertaktscooters stoten volgens de onderzoekers veel ultrafijnstof uit.
Vanwege de verkeersveiligheid is Veilig Verkeer Nederland (VVN) geen voorstander van het verbannen van scooters naar de rijbaan. Een snorscooter of -fiets kan maximaal 25 kilometer per uur. Als die voertuigen op de rijbaan komen, is het verschil met auto's te groot, zegt een woordvoerder. Sinds ongeveer vier jaar zijn de snellere brommers wel van het fietspad af. Sindsdien zijn er minder confrontaties op het fietspad.