Fiets en OV nieuw wapen in stikstofcrisis
• 20-11-2019
• leestijd 2 minuten
Investeringen in fiets en openbaar vervoer zorgt ervoor dat de
bereikbaarheid van mensen 3 tot 4 keer beter wordt en de uitstoot van
broeikasgassen met 5 tot 15% afneemt, stikstofdioxide en fijnstof met 4 tot 8%.
Dat blijkt uit onderzoek van CE Delft en Move Mobility in opdracht van onder
meer Milieudefensie.
Jaarlijks
wordt er 11,3 miljard geïnvesteerd in verkeersinfrastructuur, daarvan gaat 60%
naar wegen. In de onderzochte regio’s Groningen-Assen en Tilburg bleek dat de
bereikbaarheid 3 tot 4 keer beter werd met investeringen in fiets en ov dan in
autowegen. Ook de stikstofdioxide, die nu de bouw hindert, daalt bij
investeringen in de fiets en het ov in vergelijking met auto-investeringen.
“Dit is echt een win-winsituatie”, zegt Bram van Liere. “Investeren in duurzaam
verkeer werkt beter dan in vervuilend verkeer en dat is goed nieuws voor onze
longen, onze natuur en ons klimaat.”
OV fiets ook goed voor de automobilist
Alle
investeringen in ov en fiets zijn ook goed voor de automobilist. De meeste
automobilisten reizen soms met de auto en gaan soms met de fiets. Doordat
fietsen en ov aantrekkelijker wordt, nemen zij vaker de fiets of de trein.
Hierdoor is er meer ruimte op de weg voor de automobilist die geen keus heeft.
Duurzame en bereikbare regio
In het
onderzoek werden de mogelijke investeringen in het verbeteren van de fiets en
het OV en investeren in de auto met elkaar vergeleken. Conclusie: In alle
gevallen is investeren in OV en fiets rendabeler in termen van bereikbaarheid.
Het leidt ook nog eens tot verbetering van de milieukwaliteit, verkorting van
de reistijd, lagere gebruikskosten, minder beslag op de openbare ruimte en
betere gezondheid. Het onderzoek bewijst dat de combinatie van fiets en ov kan
concurreren met de auto, in de onderzochte regio's.
Nieuw verkeersmodel
De
onderzoekers ontwikkelden een nieuw multimodaal verkeersmodel waarin
investeringen tot in detail konden worden doorgerekend hoe het de
bereikbaarheid verbeterde van verschillende mensen en buurten. Dus de tijd van
deur tot deur met de fiets, auto of trein, of een combinatie van
vervoersmiddelen.
Eerlijk
Het
onderzoek laat zien dat investeringen in verkeer voor verschillende mensen heel
verschillend kan uitpakken. Eerder onderzoek van SEO Economisch Onderzoek wees
al uit dat investeringen in ov ten opzichte van wegen denivellerend werkt. Hoge
inkomens maken meer kilometers en gebruiken de weg veel meer, terwijl de lage
inkomens afhankelijk zijn van het ov. Door betere ov en fiets voorzieningen
gaan de meeste mensen erop vooruit.
Notaoverleg MIRT
Maandag
25 november is het notaoverleg MIRT. Hier bespreekt de Tweede Kamer de
verdeling van 7 miljard euro die jaarlijks aan verkeer wordt uitgegeven. Enkele
projecten kunnen vanwege de stikstofcrisis op dit moment niet doorgaan.
Milieudefensie roept de politiek op om de vastgelopen projecten te heroverwegen
in het licht van dit onderzoek. Bram van Liere: “Het is van belang dat
onafhankelijke wetenschappers kijken of de miljarden niet beter besteed kunnen
worden. Dit om betere bereikbaarheid voor meer mensen te krijgen en de
stikstofcrisis te verkleinen in plaats van te vergroten.”
Bron: Milieudefensie