ExxonMobil liegt over invloed klimaatverandering
• 05-01-2007
• leestijd 2 minuten
De oliegigant ExxonMobil heeft tussen 1998 en 2005 bijna 16 miljoen dollar (12 miljoen euro) gepompt in 43 lobbygroepen die twijfel zaaien over het broeikasprobleem. De Amerikaanse Unie van Bezorgde Wetenschappers (UCS) vindt dat het Amerikaanse parlement de zaak moet uitzoeken. Dat nieuws publiceerde IPS gisteren op haar website.
ExxonMobil, de grootste oliemaatschappij ter wereld, heeft de voorbije jaren een "succesvolle desinformatiecampagne" gevoerd, schrijft de UCS het 63 pagina's dikke rapport 'Smoke, Mirrors and Hot Air' (Rook, spiegels en warme lucht). De organisatie vergelijkt die actie met de inspanningen van de tabaksindustrie die decennialang de band tussen roken en longkanker ontkende.
Grote bedragen gingen onder meer naar het American Enterprise Institute (AEI), het George C. Marshall Institute en het Competitive Enterprise Institute (CEI). De lobbygroepen functioneerden als een "echokamer": ze namen van elkaar wetenschappelijk twijfelachtige stellingen over die met de hulp van columnisten en conservatieve kranten als de Wall Street Journal de sterke wetenschappelijke consensus in verband met de opwarming van de aarde moesten ondermijnen
"ExxonMobil heeft onzekerheid gecreëerd over de menselijke oorzaken van de opwarming van de aarde, net zoals tabaksbedrijven ontkenden dat hun producten longkanker veroorzaakten", zegt Alden Meyer, directeur Strategie en Beleid van de UCS. "Met een bescheiden maar werkzame investering zorgde de oliegigant ervoor dat overheidsmaatregelen uitbleven".
Lee Raymond, tot vorig jaar de nummer één bij ExxonMobil, bleef anders dan de directeuren van andere oliemultinationals altijd de wetenschappelijke consensus afwijzen dat de verbranding van fossiele bandstoffen bijdraagt tot de opwarming van de aarde. Hij verzette zich tegen de druk van aandeelhouders om meer te investeren in alternatieve energiebronnen.