Europese markt voor gentech voedingsmiddelen vrijwel gesloten!
• 04-02-2005
• leestijd 2 minuten
In 2004 is Greenpeace een uitgebreid onderzoek gestart naar de Europese voedingsmiddelenindustrie. In dit onderzoek is in kaart gebracht hoe het beleid op het gebied van genetisch gemanipuleerde ingrediënten in Europa is. Uit verklaringen van bedrijven zelf en aan de hand van controles in de schappen van de winkels blijkt dat de Europese markt vrijwel gesloten is voor gentech voeding. Nog maar 77 van de duizenden producten bevatten gentech ingrediënten.
Greenpeace voert al jaren campagne tegen genetisch gemanipuleerde gewassen in het veld. Dit heeft vorig jaar geresulteerd in Europese wetgeving voor etikettering van voedingsmiddelen met gentech ingrediënten. Hierdoor weet de consument waar gentech inzit. De consument in Europa keerde zich massaal tegen gentech producten en onder deze druk kozen fabrikanten eieren voor hun geld en zijn genetisch gemanipuleerde gewassen uit hun voedingsmiddelen gaan weren.
In Nederland heeft C1000 zich eind vorig jaar eindelijk uitgesproken voor een gmo-vrij beleid. De nummer 3 supermarktketen Schuitema, het bedrijf achter C1000, heeft nu hun laatste gmo-product, C1000 slaolie, vervangen door een gmo-vrije variant. De nummer twee supermarktketen, Laurus, heeft ook een gmo-vrij beleid, maar heeft nog niet al zijn producten gmo-vrij kunnen maken. Er staan nog 4 producten in de schappen.
De grootste grootgrutter van Nederland blijkt in het Europese onderzoek de hekkensluiter te zijn: ze zijn de enige grote retailer die géén gmo-vrij beleid heeft. Albert Heijn, onderdeel van Ahold, heeft in Nederland 5 gmo-producten(1) in de schappen staan en is ook niet van plan die te verwijderen.
Greenpeace vindt dat genetische gemanipuleerde gewassen niet in de natuur mogen worden gebracht, zolang de gevolgen voor mens, dier en milieu onzeker zijn. De gevolgen van genetisch gemanipuleerde gewassen die op het veld staan zijn onvoorspelbaar, oncontroleerbaar en onomkeerbaar. De milieugevolgen worden wel steeds duidelijker. Greenpeace heeft onlangs een rapport gepubliceerd over de desastreuze milieugevolgen van gentech soja in Argentinië: grootschalige ontbossing, toegenomen gebruik van landbouwgif en onvruchtbare grond.
In totaal zijn er in Nederland nog maar 15 gmo-producten op de markt. In de EU-25 gaat het om slechts 77 producten uit de vele duizenden levensmiddelen. Dit betekent dat de EU markt, met een waarde van duizend miljard euro in jaarlijkse voeding- en drankverkoop, gesloten is voor geëtiketteerde gentech producten.
Helaas is het milieu hier nog niet mee geholpen omdat het grootste deel van de gentech gewassen in het veevoer verdwijnen. Dit is voor de consument onzichtbaar, omdat producten van dieren die gevoerd zijn met gentech veevoer, niet geëtiketteerd hoeven te worden. Via vlees, melk en eieren koopt de consument ongezien toch massaal genetisch gemanipuleerde producten.