Furlab, een initiatief met als doel bont te verkopen en promoten, heeft de Nederlandse Reclame Code overtreden door consumenten te misleiden met de bewering dat hun producten "100% ethisch verantwoord zijn". Het besluit komt naar aanleiding van een klacht die werd ingediend door People for the Ethical Treatment of Animals (PETA) Nederland.
Dubieus keurmerk
Furlab verklaart op haar website dat zij het welzijn van de dieren die gebruikt worden voor haar producten kan garanderen omdat ze worden gefokt en gedood in Nederland, ofwel in een land dat vermeld is op de 'Origin Assured' lijst – een dubieus keurmerk gecreëerd door de Internationale Bonthandel Federatie wiens enige doel is om het gebruik van bont te bevorderen. Maar in een gedetailleerde brief aan de Stichting Reclame Code richt PETA – van wie het motto gedeeltelijk bestaat uit "dieren zijn niet van ons om te dragen" – de aandacht op onderzoeken die zijn uitgevoerd in bontfokkerijen in 'Origin Assured' landen, waaronder Nederland, die hebben vastgelegd hoe dieren worden opgesloten in kleine, kale kooien die besmeurd zijn met uitwerpselen en hoe ze tot waanzin gedreven worden door opsluiting.
Standaardmethoden
Onder de standaardmethoden voor het doden van dieren in deze industrie vallen het veroorzaken van een hersenschudding voordat de keel wordt doorgesneden, elektrocutie tot een hartaanval wordt opgewekt en koolmonoxidevergiftiging in gaskamers.
De Stichting Reclame Code was het met PETA eens dat "de beweringen op de website gepaard gaan met onjuiste informatie met betrekking tot de voordelen van het product. Dit zou er voor kunnen zorgen dat de gemiddelde consument kan worden gebracht tot het nemen van een transactiebesluit dat hij of zij anders niet genomen zou hebben en zij beveelt de adverteerder [Furlab] aan om niet meer op een dergelijk wijze reclame te maken".