De eerste eieren uit de rondeelstal in Barneveld, die in samenwerking met de Dierenbescherming is ontworpen, liggen sinds gisteren in de winkels van supermarktketen Albert Heijn. Deze nieuwe, op diervriendelijker maar niet-biologische wijze geproduceerde eieren markeren een trend die demissionair minister Verburg van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) eveneens gisteren constateerde naar aanleiding van de presentatie van een studie van het LEI Wageningen UR: de omzet van diervriendelijk geproduceerd vlees, kip en eieren stijgt fors.
Consumenten besteedden in 2009 bijna twee keer zo veel geld aan dergelijke producten als in 2008: 40,7 miljoen tegen 21,5 miljoen. In percentages is de verkoop gestegen van 0,7 procent naar 1,2 procent. De producten zijn te herkennen aan, bijvoorbeeld, het Beter Leven kenmerk van de Dierenbescherming.
Varkens- en rundvlees
Als de verkoop van biologisch geproduceerde dierlijke producten – in de criteria waarvan dierenwelzijn ook een rol speelt – wordt opgeteld bij de resultaten, komt het verkooppercentage volgens het ministerie van LNV uit op drie procent. De omzet van diervriendelijker geproduceerd varkens- en rundvlees steeg het hardst. Dat komt vooral door de introductie van duurzamer geproduceerd vlees in 2009.
Doelstelling
Minister Verburg sloot vorig jaar een convenant met verschillende brancheorganisaties en de Dierenbescherming om het aandeel diervriendelijker geproduceerd vlees, kip en eieren elk jaar met minimaal 15% te verhogen. Die doelstelling is ruim gehaald. Eén of meer sterren van het Beter Leven kenmerk van de Dierenbescherming is een garantie voor onder andere meer ruimte, meer daglicht en meer afleidingsmateriaal voor de dieren. De eieren uit de rondeelstallen krijgen drie sterren omdat zij, hoewel niet op biologische wijze geproduceerd, wel voldoen aan alle criteria op het gebied van dierenwelzijn waaraan biologische eieren moeten voldoen