Eerste bewuste visweek in Nederland
• 08-07-2013
• leestijd 1 minuten
Consumenten kunnen in de tweede week van september niet om een keuze voor bewuste vis heen. De periode van 9 tot en met 15 september is door Het Wereld Natuur Fonds (WNF), Marine Stewardship Council (MSC) en de Aquaculture Stewardship Council (ASC) uitgeroepen tot Bewuste Visweek.
Keurmerk
In maar liefst 85 procent van de Nederlandse supermarkten worden consumenten tussen 9 en 15 september aangespoord bij de aankoop van vis een bewuste keuze te maken; een keuze voor vis afkomstig van een aantoonbaar duurzame visserij (
MSC
) of een verantwoorde kweek (
ASC
). De initiatiefnemers willen duidelijk maken dat de consument zélf kan bijdragen aan een gezonde zee. De keurmerken geven een garantie dat de visbestanden goed worden beheerd, dat kwetsbare kustgebieden worden ontzien en dat voorwaarden worden geschapen om ook in de toekomst een groeiende wereldbevolking van vis te voorzien.
Duurzaam
De afgelopen jaren is de aandacht voor duurzaamheid in de vissector sterk gegroeid. Ook de bewustwording bij de consument neemt toe. Supermarkten en inkooporganisaties zijn hierin belangrijke aanjagers geweest, door actief bij te dragen aan verduurzaming van hun visassortiment. Mede dankzij deze inspanningen groeide de markt voor duurzaam gevangen en verantwoord gekweekte vis in 2012 met 16,7 procent. De Bewuste Visweek moet zorgen voor een betere bekendheid van de keurmerken MSC en ASC en vooral de betekenis ervan.