Een beter klimaat begint 'Hier'
• 06-02-2006
• leestijd 2 minuten
Een veertigtal goede doelen, waaronder Greenpeace, zetten zich de komende twee jaar in voor het klimaat in de campagne HIER.
HIER is een unieke campagne. Nog nooit hebben zoveel goede doelen zich verenigd rondom één thema. Met steun van de Nationale Postcode Loterij zullen de goede doelen laten zien hoe we hier in Nederland, maar ook in andere landen op de wereld, ons kunnen aanpassen aan de veranderingen in het klimaat. Én hoe we ervoor kunnen zorgen dat we verdergaande en rampzalige klimaatverandering kunnen voorkomen. Want dat kan!
De bedoeling van HIER is dat zoveel mogelijk Nederlanders ervan overtuigd raken dat klimaatverandering aan te pakken is. En dat zij dat vervolgens ook gaan doen. Waar? Hier, dicht bij huis.
Zo heeft Greenpeace de EnergyBox ontwikkeld om energie te besparen in huis. Die kan naar keuze worden gevuld met bijvoorbeeld spaarlampen, stand-by killers voor tv en computer, slimme energiemeters en een Energie Prestatie Advies (EPA). Door gebruik van de spullen uit de EnergyBox bespaar je naast energie ook geld. Dit kan oplopen tot ruim 200 euro per jaar. Het ministerie van VROM gaat in 2006 de EnergyBox in enkele tienduizenden huishoudens testen. Greenpeace wil dat de EnergyBox in 2007 aan alle Nederlandse huishoudens wordt gegeven.
Mensen en ecosystemen ondervinden nu al de effecten van klimaatverandering, een steeds groter wordende lijst. Van smeltende gletsjers, uit elkaar vallend poolijs, ontdooiende permafrost (permanent bevroren bodem), stervende koraalriffen, een stijgend zeeniveau, veranderende ecosystemen tot fatale hittegolven. Niet alleen wetenschappers merken de gevolgen van klimaatverandering op. Van de Inuit op de Noordpool tot de eilandbewoners van de Stille Zuidzee, overal kampen mensen met veranderende omstandigheden
Bron: Greenpeace.nl