Duurzamere elektronicamerken
• 02-10-2014
• leestijd 1 minuten
Drie toonaangevende elektronicamerken zijn het afgelopen jaar een stuk duurzamer geworden dan voorheen. Microsoft, Dell en Asus zijn zich gaan inzetten voor duurzame tinwinning in Indonesië en zijn daarnaast transparanter geworden over grondstofwinning.
Achterblijvers
Opvallende achterblijvers zijn nog altijd HTC, Huawei en Nintendo, die nauwelijks informatie vrijgeven over de milieu-impact van hun producten en ook weigeren mee te werken aan verbeteringen op dat vlak. Milieudefensie volgt elektronicabedrijven sinds 2012 op de voet in het kader van haar grondstoffen-campagne. Ook tekenden ruim 16.000 mensen een petitie voor duurzamere tinwinning.
Veranderingen
In het Initiatief Duurzame Handel (IDH) werkt Milieudefensie samen met, een tiental elektronicabedrijven waaronder Apple en Philips en Sony en staalfabrikant Tata . Milieudefensie en IDH geloven dat de groep elektronica-multinationals de eerste belangrijke impuls kan geven voor de broodnodige veranderingen op Bangka. Doel van het project is het opzetten van een groep mijnbouwbedrijven die zo gaat werken dat de tinwinning het eiland en haar bewoners geen schade meer toebrengt. Milieudefensie hoopt dat eind dit jaar de eerste mijnbouwbedrijven beginnen met het verduurzamen van hun tinproductie.