Duurdere brandstoffen voor een beter milieu
• 17-03-2006
• leestijd 2 minuten
De prijzen van diesel en benzine zullen over ongeveer vier jaar één tot twee cent duurder zijn, als gevolg van een nieuwe, milieuvriendelijke maatregel. De oliemaatschappijen moeten in 2010 verplicht benzine en diesel leveren waar 5,75 procent biologische brandstoffen aan is toegevoegd. Eerder was twee procent voor volgend jaar afgesproken. Staatssecretaris Van Geel (Milieu) hoopt door de maatregel de uitstoot van het schadelijke kooldioxide te verminderen en zodoende in 2012 aan de Kyoto-maatstaven te voldoen.
,,Deze maatregel levert net zoveel op als nu alle windmolens in Nederland,’’ aldus de bewindsman. ,,Het verkeer stoot veel schadelijke stoffen uit en daarom wil ik druk op de ketel houden. Maar ik sluit verdere maatregelen niet uit.’’
De extra inspanning kost 230 miljoen euro meer en de brandstofleveranciers berekenen dat door aan de klant. De LPF vindt dat de overheid er voor moet opdraaien en vreest anders grote schade voor de transportsector.
Marktleider Shell kon niet zeggen wat de consument in prijs precies gaat merken. ,,Hoe de rol van de overheid er de komende jaren uitziet, weten we niet. Komt er een accijnsverlaging ja of nee? Daar is het mede van afhankelijk.’’
Milieudefensie is sceptisch en stelt dat over vier jaar het autoverkeer met enkele tientallen procenten is toegenomen en de effecten van deze maatregel daardoor teniet worden gedaan. Volgens de organisatie zijn er veel hardere maatregelen nodig. Gelukkig zijn er steeds meer Europese landen die biobrandstoffen verplicht stellen. In Oostenrijk, Zweden en Slovenië is dit al verplicht; in Duitsland. Frankrijk en Groot-Britannië overwegen ze een verplichtstelling.