Duitsland woedend over voorstel CO2-normen auto's
• 20-12-2007
• leestijd 2 minuten
Tussen de Europese Commissie in Brussel en de Duitse regering dreigt een flinke aanvaring. De Commissie presenteerde woensdag plannen om de uitstoot van het broeikasgas kooldioxide door nieuwe auto's serieus terug te brengen. Maar Duitsland claimt dat de eigen auto-industrie daardoor onevenredig zwaar wordt getroffen.
De plannen zullen donderdag voor het eerst besproken worden door de milieuministers van de 27 EU-landen, maar nu is al duidelijk dat Duitsland zich hard opstelt. "Dit is industriepolitiek op kosten van Duitsland'', zei de Duitse bondskanselier Angela Merkel. Zij was zelf in maart nog de architect van een Europees akkoord over vermindering van de uitstoot van het broeikasgas CO2 (kooldioxide).
Maar Merkel is van de jongste plannen uit Brussel duidelijk niet gediend. "Dit heeft niets met klimaatbescherming te maken, maar is een concurrentiestrijd tegen de Duitse auto-industrie'', zei ook haar minister van Milieu Sigmar Gabriel. De Duitse eurocommissaris Günter Verheugen (industrie) weigerde in te stemmen met het akkoord binnen de Europese Commissie en bleef demonstratief weg van de persconferentie.
De Duitsers stellen dat de Franse en Italiaanse automakers (met veel lichte auto's) bevoordeeld worden ten opzichte van de Duitse automerken met vaak zwaardere wagens. In de plannen van eurocommissaris Stavros Dimas (milieu) krijgt Europa een systeem met boetes voor autofabrikanten waarvan de nieuwe auto's na 2012 te veel kooldioxide uitstoten.
De Commissie wil dat nieuwe auto's per 2012 niet meer dan 130 gram CO2 uitstoten per gereden kilometer. Verreweg de meeste auto's zitten daar nu nog ruim boven. Het grootste deel van de vermindering moet bereikt worden door schonere motoren, de rest door betere banden, zuiniger schakelen, zuiniger air-conditioning en biobrandstoffen.
Automakers betalen vanaf 2012 per verkochte auto een boete van 20 euro voor elke gram CO2 boven de norm. De boetes stijgen naar 95 euro per CO2-gram te veel in 2016. Ze kunnen wel met andere autofabrikanten samenwerken om gemiddeld toch op de norm uit te komen. Maar daar zal de fabrikant van zware auto's de maker van lichte auto's voor moeten betalen.
De Duitsers vrezen een miljardenschade voor de auto-industrie waarin 740.000 mensen een baan hebben. Schade door de boetes of door de kosten om samen met anderen op het juiste gemiddelde uit te komen. Vooral Porsche moet het ergste vrezen. De gemiddelde Porsche stoot nu 282 gram CO2 per kilometer uit, bijna het dubbele van de lichte auto's van Renault, Peugeot of Citroën.
De maatregelen gaan overigens niet alleen gelden voor Europese automakers. Ook bedrijven uit de VS, Japan, China en Zuid-Korea krijgen er mee te maken. Brussel verwacht dat de gemiddelde auto er 6 procent (1300 euro) duurder op gaat worden, maar dat er een brandstofwinst is van 2700 euro op de gehele levensduur van een auto.
Bron: ANP