Duitsland en Frankrijk vinden autoindustrie belangrijker dan klimaat
• 18-06-2008
• leestijd 1 minuten
De Duitse president Merkel en haar Franse collega Sarkozy hebben afgelopen week hun plannen ontvouwd over het terugdringen van CO2-uitstoot door auto’s. Scherpe Europese normen zijn hard nodig, omdat de CO2-uitstoot door auto’s nog altijd groeit.
Nu al wordt 12% van de CO2-uitstoot in Europa veroorzaakt door personen- auto’s. Om verdere groei te voorkomen, moeten nieuwe autos flink minder CO2 uitstoten. Merkel en Sarkozy blijken echter liever te luisteren naar hun autofabrikanten, dan zich in te zetten voor CO2- reductie die het klimaat moet redden.
Petitie aangeboden
Greenpeace bood namens 45.000 Europese burgers een petitie aan, waarin Europa wordt opgeroepen zich niet te laten leiden door het Frans-Duitse onderonsje. De President van Slovenië Jansa, tot 1 juli voorzitter van de Europese Unie, nam de petitie op 4 juni in ontvangst.
Andere landen - ook Nederland - moeten zich nu sterk maken voor strenge CO2-normen, waarbij de autoindustrie écht haar best moet doen zijn auto’s zuiniger te maken.
Autoindustrie moet eraan geloven
Eerder deze maand publiceerde Greenpeace het rapport Driving climate Change. Greenpeace laat daarin zien hoe de Europese autoindustrie al jarenlang regelgeving voor het zuiniger maken van auto’s frustreert. Sinds de jaren negentig proberen autofabrikanten regelgeving te voorkomen of uit te stellen, veelal met succes. Fabrikanten beloofden op eigen initiatief hun auto’s zuiniger te maken; een belofte die ze bij lange na niet nakwamen.
Nieuw uitstel voor de autoindustrie is dan ook zeer onterecht en een regelrechte bedreiging voor het klimaat.