'Duidelijkheid nodig over vliegtuiglawaai'
• 09-06-2005
• leestijd 2 minuten
De grenzen van het geluid van vliegtuigen moeten duidelijk en zichtbaar worden vastgelegd. Omwonenden en luchthaven Schiphol zelf zijn gebaat bij die duidelijkheid, omdat beide partijen weten wanneer de grenzen zijn bereikt of worden overschreden, meent de commissie-Eversdijk.
,,Eenduidig'' is het sleutelwoord van de vierde voortgangsrapportage, die de commissie donderdag presenteerde. Samen met goede metingen zorgt dat er immers voor dat de regels zonder discussie gehandhaafd kunnen worden. ,,Het moet duidelijk worden gemaakt hoe, wanneer en met welke maatregelen wordt opgetreden tegen de luchtvaartsector als de grenzen worden overschreden.''
Officïeel heet de commissie onder voorzitterschap van H. Eversdijk de 'commissie deskundigen vliegtuiggeluid'. Maar in de volksmond staat de groep onderzoekers, die in opdracht van de ministerie van Verkeer en VROM bekijkt hoe het vliegtuiggeluid rond Schiphol gemeten en gecontroleerd kan worden, beter bekend als de 'lawaaicommissie'.
Begin volgend jaar wil de commissie zijn definiteve advies uitbrengen over hoe het geluid het best gemeten en gecontroleerd kan worden. Eversdijk richt zich daarbij niet alleen op de woongebieden direct rond Schiphol (het zogenoemde 'binnengebied') maar vooral ook op het gebied daarbuiten, het buitengebied. Volgens de voorzitter moeten niet ,,lijnen op de kaart'' de grenzen van het controlegebied bepalen. Daar waar het technisch en juridisch mogelijk is, moet de naleving gecontroleerd worden.
Eversdijk streeft niet naar een te strak keurslijf voor Schiphol en pleit naast duidelijkheid over het vliegtuiglawaai ook voor flexibiliteit voor de sector. ,,De luchtvaartsector moet de gelegenheid hebben om binnen de gestelde grenzen het gebruik van de luchthaven te variëren.''
Milieudefensie ziet die soepele opstelling voor Schiphol niet zitten. Volgens J. Wijnhoven van de milieuorganisatie kan dat ,,omwonenden plotsklaps opzadelen met tientallen procenten extra geluidsoverlast''. Hij stelt dat een ritje op de rijksweg met 180 kilometer per uur ook niet een dag later gecompenseerd mag worden via een tochtje met 60 kilometer per uur. Milieudefensie vindt dat ,,absolute grenzen'' nodig zijn voor een goed geluidshandhavingssysteem.
Bron: ANP