De helft van de Nederlanders (53%) vloog de afgelopen twee jaar minimaal één keer. Evenveel mensen (54%) zeggen dat zij met de trein zouden gaan als tickets voor trein en vliegtuig even duur zijn. Bijna een op de vier vindt dat de prijs voor vluchten in Europa omhoog mag.
Als het gaat om wat de overheid moet doen voor verkeer op land, geven mensen aan dat vooral meer nodig is voor tram, bus, metro’s of treinen. Autoverkeer komt op de tweede plaats, fietsverkeer op de derde. Dat staat in contrast met
de werkelijkheid. Op dit moment staat de auto voor de overheid op de eerste plaats: meer dan de helft van de overheidsinvesteringen gaan daar naar toe. Naar partijvoorkeur zien we wederom verschillen al krijgt het openbaar vervoer van bijna alle kiezersgroepen (met uitzondering van PVV en FvD) prioriteit. Opvallend is dat ook kiezers van de VVD aangeven dat meer moet worden gedaan voor het openbaar vervoer dan voor de auto.
Steeds meer mensen hebben plannen om hun huis energiezuiniger te maken. Uit het onderzoek blijkt dat een op de drie daar concrete plannen voor heeft. 85% zegt op de hoogte te zijn van de manieren waarop dit kan. Maar de helft van de Nederlanders maakt zich wel zorgen over de kosten die daarmee gepaard gaan. In het algemeen vindt ruim vier op de tien (42%) vindt dat mensen met lage inkomens moeten worden ontzien als het gaat om de kosten voor het klimaat.
Bron: Milieudefensie