Dirk en Dekamarkt stoppen met reclame voor plofkip
• 04-08-2014
• leestijd 2 minuten
Supermarkten Dirk en Dekamarkt stoppen met het maken van reclame voor plofkip. Dit hebben zij na een verzoek van Wakker Dier besloten. Deze beslissing past in de belofte uit 2013 van de gezamenlijke supermarkten om het marktaandeel van diervriendelijker geproduceerde kip met een welzijnskeurmerk te vergroten. Het stoppen met reclame voor plofkip is het logische gevolg van deze belofte. Helaas lappen C1000 en Albert Heijn deze afspraak aan hun laars en gooien de plofkip juist steeds váker in de aanbieding.
Belofte
In 2013 noemden de supermarkten de plofkip ‘niet meer van deze tijd’. Gezamenlijk beloofden zij om uiterlijk 2020 over te stappen op een betere kip. Zij kozen daarbij niet voor een algemeen erkend welzijnskeurmerk, maar voor een zogenaamde ‘nieuwe kip’ met slechts marginale welzijnsverbeteringen. Daarnaast beloofden de supers “zich in te spannen om het marktaandeel van nog duurzamere soorten, zoals biologische kip, kip met Beter Leven kenmerk en scharrelkip, verder te vergroten”.
Grootste plofkip-stunter
C1000 heeft van de 10 grootste supermarkten het vaakst aanbiedingen met plofkip in haar folder en op haar website: ruim 170 keer sinds de belofte uit begin 2013. Opmerkelijk genoeg vallen de C1000-winkels onder Jumbo Holding BV, die voor haar Jumbo-winkels al bijna twee jaar geleden besloot om geen prijsacties meer te doen met plofkip. C1000 wordt in een aantal jaren omgebouwd, met name tot Jumbo winkels.
Verdubbeling
Marktleider Albert Heijn verdubbelde het aantal plofkip aanbiedingen na de belofte uit 2013 en komt hiermee op de 2e plaats. Ook deze week maakt de Zaanse grootgrutter op tv reclame voor plofkip. Wakker Dier toonde al eerder aan dat aanbiedingen van kip in voordeelverpakking de landelijke verkoop van plofkip opjagen.