'Diesels steeds milieuvriendelijker'_26_05_2008
• 26-05-2008
• leestijd 2 minuten
Auto's met dieselmotoren en roetfilters benaderen qua milieuprestaties de hybride concurrentie. Dat stelt de ANWB maandag op basis van de resultaten van een grootschalig Europees onderzoek.
De van een hybridemotor voorziene Toyota Prius leidt net als vorig jaar de ranglijst van milieuvriendelijke auto's, met een score van 89 punten, één punt te weinig voor de maximale waardering met vijf groene sterren. Hybride auto's beschikken over een combinatie van twee krachtbronnen, bijvoorbeeld een benzinemotor en een elektromotor.
De hybride techniek was lange tijd onaantastbaar wat betreft de milieuprestaties, maar andere technieken beleven de laatste tijd een opmars. De top 5 van nieuw geteste auto's in 2007 bestaat voor 80 procent uit voertuigen met een dieselmotor en een roetfilter.
Auto's worden over de hele linie steeds minder vervuilend. Dat komt onder meer door de hogere milieueisen die de Europese Unie met ingang van 2009 invoert voor motorvoertuigen. Fabrikanten van auto's houden daarmee al rekening als ze nieuwe modellen op de markt brengen.
Toch zijn er ook auto's die qua milieuprestaties achteruitgaan. In de meest recente test gaat het om zes modellen, waarbij de Renault Clio en de Renault Scénic de meeste punten, respectievelijk 6 en 5, inleveren. ,,Gewichtstoename doet bij deze auto's het brandstofverbruik toenemen'', verklaart de ANWB. De twee Renault-wagens zakken een aantal plaatsen op de ranglijst, maar komen nog lang niet in de buurt van de laatste, de Volkswagen Fox 1.4 TDI. Deze auto haalde een score van 40 punten, goed voor slechts twee groene sterren.
De belangenorganisatie heeft in totaal 92 automodellen doorgelicht op een reeks onderwerpen, zoals de uitstoot van schadelijke gassen en het brandstofgebruik. Het ging om veertig benzineauto's, elf diesels zonder roetfilter, 37 diesels met roetfilter, een auto op aardgas en drie auto's die ook op lpg rijden.
Volgens de ANWB hebben autofabrikanten nog voldoende mogelijkheden om milieuwinst te halen. Dat kan onder meer door alle dieselauto's, dus ook de kleine modellen, te voorzien van een roetfilter en door lpg-installaties vaker toe te passen in fabrieksexemplaren. Ook is milieuwinst mogelijk door het gewicht van auto's terug te dringen en daarmee het brandstofgebruik. ,,Vooral bij grotere auto's is veel te winnen'', aldus de ANWB.
Bron: ANP