Dierenwelzijn belangrijker voor voedingsbedrijven
• 27-01-2016
• leestijd 2 minuten
© Fotograaf: domenico
Dinsdag verscheen het Business Benchmark rapport voor het welzijn van landbouwdieren (BBFAW), waarin de onderzoeksresultaten naar het dierenwelzijnsbeleid van 90 voedingsbedrijven staan gepresenteerd. De bedrijven werden ingedeeld in categoriën, hoe hoger de categorie, hoe beter ze het doen. Van de vier Nederlandse bedrijven die werden onderzocht zakte VION Food een categorie (van 3 naar 4), terwijl Unilever (2), Ahold (3) en Friesland Campina (3) hun plaats behielden.
Meer inzicht in bedrijfsvoering
Ondanks de algemene vooruitgang die werd geboekt sinds het eerste rapport in 2012 verscheen, bood 40% van de aangeschreven bedrijven, inclusief Burger King (US), Domino's Pizza Group (UK) en Starbucks (US), weinig of geen informatie over hun bedrijfsvoering wat betreft landbouwhuisdieren.
Het deel van de bedrijven met een gepubliceerde dierenwelzijnsbeleid is echter wel toegenomen van 46% in 2012 naar 69% in 2015. Van bedrijven die doelstellingen voor het welzijn van landbouwhuisdieren hebben gemaakt van 26% naar 54%. DE BBFAW is een initiatief van de internationale dierenbeschermingsorganisaties Compassion in World Farming (CIWF) en World Animal Protection (WAP).
Hogere normen
Pascal de Smit, directeur van World Animal Protection Nederland zegt: "Het welzijn van landbouwhuisdieren staat hoog op de agenda van de consument en van ’s werelds toonaangevende voedingsbedrijven verwachten we veel hogere normen voor dieren dan ze nu laten zien.”
Verantwoording
Directeur Geert Laugs van Compassion in World Farming (CIWF) zegt: "Te weinig bedrijven in de voedselsector leggen verantwoording af over het welzijn van landbouwdieren. Maar het is bemoedigend te zien, dat hun aantal sinds het bestaan van deze benchmark toeneemt. Consumenten hebben er recht op te weten hoe de dieren leefden, die gehouden werden voor hun vlees, melk of eieren."