Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

Dierenwelzijn: bedrijven blijven achter

  •  
09-12-2013
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
58 keer bekeken
  •  
plofkip_23.jpg
Terwijl steeds meer consumenten letten op het welzijn van landbouwdieren – kippen uit de legbatterij, koeien in de wei  – komt deze betrokkenheid nog niet erg door in de directiekamers van bedrijven. Dat stelt de Business Benchmark on Farm Welfare in zijn tweede rapport over de wereldwijde voedingsmiddelenindustrie. Het rapport komt voort uit een initiatief van dierenwelzijnsorganisaties WSPA (World Society for the Protection of Animals) en Compassion in World Farming (CIWF).
De benchmark (ijkpunt) is ontworpen om hogere dierenwelzijnsnormen in de voedingsindustrie te stimuleren en omvat zeventig mondiale bedrijven, waaronder grote supermarktketens, groothandels, restaurants en bars en voedselproducenten.
Uit het rapport blijkt dat enerzijds meer dan zeventig procent van deze bedrijven erkent dat het welzijn van landbouwdieren een belangrijke kwestie is maar anderzijds dat slechts 56% een formeel beleid heeft gepubliceerd, niet meer dan 39% beschrijft hoe hun directie toeziet op het dierenwelzijn en maar 41% doelstellingen en streefcijfers op dit terrein heeft gepubliceerd.
Volgens expert en adviseur van de Business Benchmark Rory Sullivan is “een belangrijke conclusie die kan worden getrokken uit de Benchmark 2013 dat het welzijn van dieren uit de veeteelt  een bedrijfs- en reputatierisico blijft, dat veel bedrijven niet effectief wordt beheerd. Het feit dat meer dan de helft van de onderzochte bedrijven weinig of geen informatie geeft over hun aanpak, suggereert dat het dierenwelzijn onvolkomen wordt behandeld.”
Maar er zijn ook bemoedigende tekens. Programmadirecteur Nicky Amos zegt: “We hebben vooruitgang gezien op drie verschillende vlakken:
- Een algemene toename van het aantal bedrijven dat het dierenwelzijn erkent als een kwestie die aandacht verdient. Het aantal bedrijven dat formeel beleid op dit punt heeft gepubliceerd is in één jaar met tien procent gestegen (van 46% naar 56%). En een stijging met vijftien procent (van 26% naar 41%) van het aantal bedrijven dat doelstellingen en streefcijfers publiceert.
- Zeven bedrijven hebben hier een duidelijk leidende positie opgebouwd: Coop Groep (Zwitserland) en Marks en Spencer (VK) voorop en verder onder meer Unilever.  
- Significante verbeteringen waren te zien bij onder meer Nestlé (Zwi), Sodexo (Fra) en Wal-Mart (VS).”
Algemeen directeur Mike Baker van WSPA stelt: “Dierenwelzijn moet een integraal deel zijn van de basisnormen voor voedsel. Ik denk dat zowel consumenten als regelgevers op dit punt veeleisender zijn geworden. De aanzienlijke veranderingen die we het afgelopen jaar hebben gezien in de prestaties van bedrijven tonen de effectiviteit van de benchmark aan. We hopen dat dit jaar op jaar zal doorzetten.”
Bron: WSPA
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.

BNNVARA LogoWij zijn voor