Bij het maken van toekomstplannen voor de Rotterdamse haven houdt Havenbedrijf Rotterdam rekening met een groei van de goederenoverslag tot 650 miljoen à 750 miljoen ton in 2030. Om dat aan te kunnen, is de aanleg van een derde Maasvlakte niet nodig. Dat zei topman Hans Smits van het havenbedrijf donderdag op een congres in Rotterdam.
Tweede Maasvlakte
Vorig jaar sloeg de Rotterdamse haven 430 miljoen ton over. Dat was een record. Volgens Smits biedt de tweede Maasvlakte, waar naar verwachting in 2013 de eerste containers worden verwerkt, voldoende ruimte om de verwachte groei aan te kunnen. Een voorwaarde is wel dat de bestaande haventerreinen efficiënt worden ingericht.
Smits wil meer ruimte in het havengebied voor innovatieve bedrijven en maritieme ondernemingen. Nu zijn er bedrijven in het havengebied die er volgens hem niet thuishoren.
Recreatieverkeer weren
De topman pleitte voor proactief verkeersmanagement in de regio om de bereikbaarheid van de haven te vergroten. Zo'n regionale verkeersautoriteit zou bijvoorbeeld kunnen besluiten om bij files op de A15 het recreatieverkeer te weren om het beroepsgoederenvervoer de ruimte te geven.
De A15 verbindt het Rotterdamse haven- en industriegebied vanaf de Maasvlakte met het (Europese) achterland. Rijkswaterstaat is bezig met de verbreding van de snelweg. Die klus is naar verwachting in 2015 klaar.
Goederenvervoer
Om het transport van goederen uit de haven in goede banen te leiden is het volgens Smits ook nodig dat de binnenvaart en het spoor onder een strakkere regie gaan opereren dan nu het geval is.
Het Havenbedrijf presenteert volgende maand zijn rapport Havenvisie 2030 over de ontwikkeling van de Rotterdamse haven in de komende decennia.