De Landschappen zet zich in voor ‘biologisch’ _18_04_2005
• 18-04-2005
• leestijd 2 minuten
De Landschappen staat achter ‘biologisch’; bij biologische landbouw staat het behoud van milieu, natuur en landschap en het welzijn van dieren en mensen immers voorop. Biologische landbouw sluit, in tegenstelling tot gangbare landbouw, beter aan bij de vaak eeuwenoude kringloop die de huidige natuur- en landschapswaarden hebben gevormd. Daarom past biologisch boeren goed in het beheer dat de provinciale Landschappen voeren over hun terreinen.
Wat houdt ‘biologisch’ eigenlijk in? Biologische producten zijn producten die worden geteeld zonder kunstmest en chemische bestrijdingsmiddelen en ze bevatten geen chemisch-synthetische geur-, kleur- en smaakstoffen en conserveringsmiddelen. Daardoor draagt de biologische bedrijfsvoering bij aan een schonere bodem en schoner water. Een deel van de terreinen van de provinciale Landschappen is nog in agrarisch gebruik, zoals weidevogelgebieden en boomgaarden. De 12 Landschappen kiezen er vaak voor om beheerstaken vooral uit te laten voeren door biologische boeren, die de chemische bestrijding waar mogelijk achterwege laten. De vaak streekeigen biologische producten die dat oplevert, passen goed bij het regionale karakter van de afzonderlijke Landschappen. In de Landschapswinkels zijn dan ook steeds meer streekgebonden biologische producten als jam, honing, vruchtensappen en kruidenthee te vinden.
DE LANDSCHAPPEN tekende op 31 maart jl. samen met elf andere maatschappelijke organisaties het Deelconvenant ter bevordering van de markt voor biologische producten. Dit gebeurde tijdens het EKO-congres in Rheden. De organisaties die het convenant hebben getekend zullen hun achterban (zo'n 5 miljoen mensen) informeren over de maatschappelijke meerwaarden van biologische landbouw en verkoopbevorderende acties op touw zetten in samenwerking met het biologisch bedrijfsleven. Deze afspraak maakt deel uit van het convenant dat partijen (overheid, boeren, fabrikanten, supermarkten, natuurvoedingswinkels, cateraars, banken en Biologica) eerder met elkaar gesloten hebben om 5% marktaandeel te halen in 2007. Streven is om de afzetmarkt van biologische producten jaarlijks te laten groeien met 30%. Acties als ‘adopteer een kip’ dragen daar zeker aan bij!
In de lijn van het convenant gaan de provinciale Landschappen voorlichting geven aan bezoekers en hun donateurs over de inzet van biologisch boeren bij het beheer van een deel van hun terreinen. Daarnaast zullen de provinciale Landschappen meewerken aan manifestaties en uitingen die als doel hebben het stimuleren van consumptie van biologische producten.