In de jaren ’70 werd het oeroude bos bij Utrecht hét symbool van het nieuwe milieudenken, waarin velen de automobiele vooruitgang niet ten koste van alles voort wilden laten razen. Er werd massaal geprotesteerd, actievoerders klonken zich vast in boomhutten.
Tevergeefs: de Tweede Kamer ging in 1982 akkoord met de nieuwe snelweg en er sneuvelden ondanks massaal protest 465 bomen. Nu wil de politiek de snelweg verbreden en dreigen er weer honderden bomen te sneuvelen.
Onnodig
De “Vrienden van Amelisweerd” vinden het verstandiger dat er wordt gedacht over duurzame mobiliteit. Want in tegenstelling tot Rijkswaterstaat die het stuk A27 de verbinding tussen Madrid en Oslo achtte, menen de Vrienden dat het stuk weg vooral wordt gebruikt door Utrechters en bewoners uit de omgeving. Over dat 'lokale' vervoer moet fundamenteler worden nagedacht, met inbegrip van OV en fietsvervoer.
Wanneer dat debat is gevoerd zal blijken dat verbreding van de weg onnodig is en daarom vraagt de groep de minister een onafhankelijk onderzoek in plaats van “de zaken even door te rekenen”, zo stelt de website van de vrienden van het bos.
Uitzending: Andere Tijden, zondag 6 januari 2013, 21.15, Ned. 2