Sfeerfoto van Vroege Vogels
Vroege Vogels
Vroege Vogels

Nieuw TV-seizoen start april 2022npo2

Elke zondag van 7 uur tot 10 uur op

Natuur, milieu, klimaat en dierenwelzijn in Nederland staan centraal. Als 'advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu' maakt Vroege Vogels zich al meer dan 40 jaar hard voor een groener Nederland.
Vroege Vogels

De prijs van onze liefde voor vliegen

29 okt 2021
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
672 keer bekeken
  •  

Op de eerste dag van de VN-klimaattop in Glasgow verschijnt een documentaire die gaat over de toekomst van de luchtvaart. Voor het eerst zal het op de conferentie ook gaan over de klimaatimpact van het vliegverkeer. De film Sky Gods van documentairemaker Bernice Notenboom gaat over de mogelijkheden van de luchtvaartindustrie om te verduurzamen. Ook gaat ze in op de vraag waar onze liefde voor vliegen vandaan komt. En hoe dat te veranderen is.

Van frituurvet tot waterstof

De laatste jaren is het de luchtvaartsector steeds duidelijker geworden dat ook zij niet buiten schot blijft in de klimaatdiscussie. Op allerlei manieren wordt getracht vliegen duurzamer te maken. Van experimenten met gebruikt frituurvet tot het vliegen op elektriciteit en waterstof. Alle innovaties ten spijt, het gaat veel te langzaam, laat de film zien. ‘Alle beschikbare duurzame brandstof is vandaag nog maar 0,1%’, aldus Bernice Notenboom. Deze zomer kwam in opdracht van de Tweede Kamer een wetenschappelijk rapport uit over de toekomst van de luchtvaart. Joris Melkert (docent luchtvaarttechniek, TU Delft) en Paul Peeters (lector duurzaam transport en toerisme, Breda University) concluderen dat alleen door fors minder te vliegen de luchtvaart in Nederland een eerlijke bijdrage kan leveren aan de klimaatdoelstellingen.

vliegtuig

© bron: pixabay

Cijfers

Op dit moment vliegt nog maar 5% van de wereldbevolking, maar de verwachting is dat het aantal mensen dat wil en gaat vliegen enorm zal toenemen. In 2019 waren er 4 miljard luchtreizigers, en dan aantal zou binnen 20 jaar kunnen verdubbelen. De uitstoot van de luchtvaart is nu nog zo’n 3,5% van de wereldwijde uitstoot. Maar als de kolencentrales straks zijn uitgefaseerd en het wegverkeer grotendeels elektrisch is, zal dat aandeel fors stijgen. In het klimaatakkoord van Parijs is het vliegverkeer niet meegenomen.

Bernice looks out plane window png

Corona

Tijdens de eerste golven van het corona-virus kwam het wereldwijde vliegverkeer bijna tot stilstand. Nog steeds is het aantal vluchten niet op het niveau van voor de pandemie. Al was de drukte op Schiphol afgelopen weekend weer als vanouds. Het is de vraag wat er gaat gebeuren met de zakelijke reizigers. Volgens een studie van consultancybureau McKinsey zal het zakelijke vliegverkeer vanwege de pandemie ook op lange termijn krimpen. Bijvoorbeeld omdat conferenties nu ook goed online te volgen zijn.

De documentaire 'Sky Gods' is gemaakt bij AVROTROS en is op zondag 31 oktober te zien om 11:00 uur op NPO 1.

vliegen_vliegtuig_schiphol.jpg

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (2)

Krijtje vd Stoep
Krijtje vd Stoep31 okt 2021 - 7:35

Ook veel vd 30.000 deelnemers aan #COP26GLASGOW gaan met het vliegtuig daarheen en terug. Dit soort toppen moeten voortaan ONLINE gedaan worden, niet fysiek. Het leeuwenaandeel van vliegbewegingen wordt veroorzaakt door hoog opgeleide mensen die zichzelf mogelijk als milieuvriendelijk beschouwen. Maar die voor zichzelf uitzonderingen maken als het om destructief gedrag tegenover de aarde gaat.

Elma Middel
Elma Middel30 okt 2021 - 17:52

Beprijs de werkelijke kosten; hef ook btw en accijns op kerosine, dat is eerlijk tov de benzine en diesel, en zal mensen aanzetten om de trein te pakken of in de buurt ontspanning te zoeken.