De Jager wil bpm omvormen tot CO2-belasting
• 25-02-2008
• leestijd 2 minuten
Staatssecretaris Jan Kees de Jager (Financiën) gaat bekijken of hij de aanschafbelasting (bpm) voor auto's kan omvormen tot een milieubelasting, die uitgaat van de uitstoot van CO2. Schonere auto's worden dan voordeliger in aanschaf dan vervuilender auto's.
De Jager zei dat zondag in het tv-programma Buitenhof. Hij gaat daarover overleggen met branchesorganisaties als de Bovag en ANWB. De bpm is nu gebaseerd op de cataloguswaarde en op onder meer het type brandstof.
Volgens een woordvoerder van De Jager krijgt de Tweede Kamer in mei een brief over de ombouw van de huidige belastingen naar de kilometerheffing, die over enkele jaren wordt ingevoerd. Ook de bpm zou daarin moeten opgaan, maar verkeersminister Camiel Eurlings (Verkeer en Waterstaat) liet onlangs al weten dat een deel mogelijk overeind blijft. De andere grondslag die De Jager wil voor de bpm staat los van deze discussie, zei zijn woordvoerder.
CDA-Tweede Kamerlid Ger Koopmans is argwanend. Hij houdt eraan vast dat de bpm volledig weg moet en opgaat in de kilometerheffing. "Ik kan ermee leven als de bpm tijdelijk een milieugerelateerde maatregel wordt, maar hoe je die belasting ook noemt, hij moet op nul komen'', zei Koopmans zondag.
De heffing voor het aantal gereden kilometers begint in 2011 voor vrachtwagens en in 2012 voor personenauto's maar de afbouw van de andere belastingen kan nog acht tot tien jaar duren. Daarover moet nog een besluit komen.
Kamerlid Paul de Krom (VVD) is niet enthousiast over het idee van De Jager. "Waarom zou je wel op CO2-uitstoot sturen en niet op fijnstof?'' Volgens hem moeten de emissie-eisen snel in EU-verband worden geregeld. De liberalen willen ook dat de bpm op nul komt, zoals was afgesproken. De Krom vindt het schandelijk zoals het kabinet met de kilometerheffing omgaat. "Ze houden zich niet aan de afspraken.''
Bron: ANP