Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

Crisis tast 'biogedrag' van consument niet aan

  •  
15-04-2009
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
958451_carrot_01.jpg
De economische neergang lijkt geen vat te krijgen op het gebruik van biologische voedingsmiddelen in Nederland. De consumentenbestedingen namen vorig jaar toe met 12,4 procent naar ruim 583 miljoen euro.
Dat blijkt uit de nieuwste cijfers in het Bio-Monitor jaarrapport over 2008, dat woensdag wordt gepresenteerd op het jaarlijkse Bio-Congres in De Steeg bij Arnhem. De eerste tekenen voor 2009 zijn volgens brancheorganisatie Biologica en de taskforce Marktontwikkeling Biologische Landbouw ook gunstig.
,,We hebben daar geen harde cijfers over, maar uit consumentenonderzoeken van de afgelopen maanden blijkt dat er geen dramatische dalingen in de verkoop van biologische voedingsmiddelen zijn waar te nemen'', aldus voorzitter Uli Schnier van de taskforce. De laatste maanden van vorig jaar waren al erg goed. ,,In het laatste kwartaal van 2008 noteerden we het hoogste groeicijfer ten opzichte van de andere periodes in dat jaar en toen was het toch echt diepe crisis.''.
De totale voedselmarkt nam afgelopen jaar met 6,9 procent toe naar 27,4 miljard euro. Daarin groeide het marktaandeel voor biologische producten naar 2,1 procent. Het is opvallend dat deze ontwikkeling over de hele linie zichtbaar is: van vleeswaren en brood tot varkensvlees. Vooral biologisch brood, kip, vleeswaren en eieren worden steeds beter verkocht. Overigens is de verkoop van biologische waar in alle verkoopkanalen zichtbaar. In de supermarkt stegen de bestedingen met ruim 11 procent en in de speciaalzaken met 8,7 procent.
In de cateringsector steeg het aantal bestedingen zelfs met 96 procent. Dat komt omdat de rijksoverheid als een van de grote klanten zich ten doel heeft gesteld om vanaf 2010 duurzaam in te kopen. Dat betekent dat een deel van de hapjes bij borrels en dergelijke biologisch moet zijn. ,,Dat heeft een enorme impuls gegeven aan biologisch voedsel bij de cateraar'', stelt campagnecoördinator André Brouwer van de taskforce.
Niet alleen worden biologische producten meer verkocht, het areaal biologische landbouwgrond in Nederland is in 2008 met 7,3 procent toegenomen. Het aantal biologische boeren steeg met zeven tot 1473. De toename van het areaal zou Schnier op lange termijn graag in gelijke tred brengen met de afzetcijfers. ,,Dat moeten we vooral doen door vooroordelen weg te nemen, want daar stikt het nog van bij de producenten. Het areaal moet een afspiegeling zijn van de consumptie in Nederland.''
Bron: ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.

BNNVARA LogoWij zijn voor