Consumenten kopen steeds meer dier- en milieuvriendelijk geproduceerd voedsel. Voor het zevende achtereenvolgende jaar is de consumptie flink gegroeid. In 2016 werd er voor 3,8 miljard euro aan duurzaam voedsel gekocht, 26 procent meer dan het jaar ervoor.
Groter marktaandeel
Het marktaandeel voor duurzaam voedsel is in een jaar tijd van acht naar tien procent gestegen. Dit blijkt uit de Monitor Duurzaan Voedsel 2016 meldt minister Henk Kamp van Economische Zaken aan de Tweede Kamer. In 2010 was dat marktaandeel nog maar 3,5 procent.
Vooral in de supermarkten is de groei aanzienlijk met een groei van 36 procent. Bij verkooppunten op vliegvelden, treinstations en bij tankstations groeide de verkoop van duurzame voedselproducten zelfs met 42 procent. In de horeca, in zorginstellingen en bij cateringbedrijven nam het aandeel duurzaam met 14 procent toe.
Kansen voor ondernemers
De verwachting is dat de trend zich doorzet en het bedrijfsleven hierop zal inspelen, volgens minister Kamp. Hij noemt duurzame voedingsalternatieven "al lang geen nichemarkt meer". Hij noemt de ontwikkelingen zinvol, "niet alleen voor natuur en dierenwelzijn maar ook zeker voor de ondernemer".
Duurzame eieren
Consumenten willen met name dat hun eieren milieu- en diervriendelijk worden geproduceerd. Duurzame eieren maken 40 procent uit van alle verkochte eieren. Verder hebben duurzame vis, koffie en thee een marktaandeel van 30 procent veroverd. De meeste producten werden verkocht met het keurmerk Biologisch (30 procent), gevolgd door Beter Leven (28 procent) en UTZ Certified (21 procent).
De cijfers voor de Monitor Duurzaam Voedsel worden verzameld door Wageningen Economic Research, mede op basis van cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek.