De term ‘scharrelei’ is door consumenten verkozen tot ‘Grootste Liegebeest van 2010’ in de jaarlijkse verkiezing van Wakker Dier. De afgelopen weken kon men stemmen op de website van Wakker Dier op tien producten en reclames die zich diervriendelijker voordoen dan ze werkelijk zijn. De naam ‘scharrelei’ is door de overheid verplicht voor eieren van kippen die binnen leven in een schuur met 9 kippen per vierkante meter. In de meeste andere Europese landen heet het scharrelei, ‘schuurei’ of ‘grond-ei’. Door het predicaat ‘scharrelei’ voor deze eieren verplicht te stellen, zet de overheid consumenten massaal op het verkeerde been. Scharrelvlees van kippen, runderen en varkens komt immers van dieren die wél buiten hebben kunnen scharrelen. Wakker Dier wil dat de overheid met spoed de naam wijzigt in de veel duidelijkere term ‘schuurei’. Nummer twee in de verkiezing zijn de vele dieronvriendelijke producten die kinderen verleiden met vrolijke plaatjes. Nummer drie is de zogenaamd duurzame vis van Golden Seafood (Aldi) die wordt gevangen met verwoestende sleepnetten. Vorig jaar ging de prijs naar de EU gesubsidieerde reclame voor kalfsvlees ‘daar wordt echt iedereen vrolijk van’.
Schuureieren
Naast de misleidende term, zijn ook de dozen van scharreleieren vaak misleidend met mooie plaatjes van koren- of maïsvelden die de kip helaas zelf nooit heeft gezien. Vomar maakte het helemaal bont met een plaatje van een kip in het gras op de schuureieren. Deze doos is inmiddels aangepast.
Beeld: het oorspronkelijke misleidende etiket op de Vomar eieren, het etiket zoals Wakker Dier het graag zou zien: duidelijke informatie voor de consument, en het vernieuwde etiket van de Vomar.
In de meeste Europese landen heet het scharrelei, bodemei (bv Duitsland, Frankrijk) of schuurei (bv Engeland, Griekenland en Denemarken). Wakker Dier meent dat de term ‘scharrelei’ mede oorzaak is van het hoge percentage scharreleieren (>40%) in Nederland vergeleken met vrije uitloop en biologische eieren (samen ongeveer 15%). In Engeland bijvoorbeeld wordt verwacht dat het aantal vrije uitloop eieren 46% van de markt uitmaakt in 2012. Veel Engelse boeren schakelen met het naderende legbatterij verbod om naar vrije uitloop systemen. Wakker Dier is bang dat in Nederland de meeste batterijkippen zullen eindigen als zogenaamde scharrelkip in een dichte schuur tenzij de term snel wordt veranderd in schuurei.
Nummer twee: Kinderverleiding
De meeste – door het publiek ingezonden – producten gingen over kindermisleiding. Goedkope worst, gemaakt van de laatste rafelige restjes van de zieligste kippen. Varkens van Unox, Kips, Zwanenberg en C1000 met vrolijke plaatjes van Suze en Thomas, Bob de Bouwer, Dora en de Bibaboerderij. En de tv-reclames van de dansende en zingende koeien van Hertog IJs en La Vache Qui Rit. Deze kregen dan ook veel stemmen en wonnen de tweede prijs. Wakker Dier wil dat kinderen beter voorgelicht worden. Nu zijn er veel kinderen die denken dat vlees en melk worden gemaakt in de supermarkt, of van een vrolijke boerderij komt waar de dieren buiten rondscharrelen.
Nummer drie: Golden Seafood kabeljauw (Aldi)
Nummer drie was de Golden Seafood vis van de Aldi. Op de verpakking staat dat de vis gevangen is met ‘respect voor het duurzame beheer voor de zee’, maar dit gebeurt onder andere met sleepnetten die de bodem van de oceaan aan gort trekken. Volgens de website van MSC-keur (voor duurzame visserij) zijn er maar 2 bedrijven die deze kabeljauw duurzaam vangen. En daar hoort Golden Seafood niet bij!
Bekijk alle kandidaten op
www.wakkerdier.nl/liegebeest. De consument stemde zo: