Consument wil meer betalen voor biologische producten
• 18-12-2006
• leestijd 2 minuten
Consumenten zijn naar eigen zeggen bereid 20 tot 25 procent meer te betalen voor biologische producten in vergelijking met de gangbare boodschappen. Dat blijkt uit een onderzoek van het ministerie van Landbouw. De resultaten werden maandag gepresenteerd in Den Haag.
Van eind april tot en met eind augustus hebben supermarkten op tien plaatsen in Nederland meegewerkt aan een experiment, waarin de prijzen van biologische producten aanzienlijk werden verlaagd.
Ondanks die verlaging bleven ze wel duurder dan producten die niet biologisch waren. Doel van het onderzoek was na te gaan of de klanten voor biologische producten kiezen als de prijs structureel lager ligt dan normaal.
De supermarktbezoekers blijken meer biologische boodschappen aan te schaffen naarmate het prijsverschil met de niet-biologische concurrentie afneemt.
De milieu- en diervriendelijkheid zijn voor consumenten overigens niet de belangrijkste reden om te kiezen voor een biologisch product. De smaak en het effect op de gezondheid wegen zwaarder bij de aankoopbeslissing.
Demissionair minister Cees Veerman (Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit) zei desgevraagd dat hij de hoogste verwachtingen heeft van milieu- en diervriendelijk geproduceerd vlees. ,,Dat heeft te maken met emotionaliteit die rond het product hangt'', zei Veerman. Hij hoopt dat de prijs van biologische boodschappen lager wordt als er meer vraag naar ontstaat.
De bewindsman ziet weinig in blijvende subsidiëring. ,,Als we de prijzen met 15 procent laten dalen, kost dat per jaar 83 miljoen euro'', rekende Veerman voor. Deze kosten zijn niet het enige minpunt. De minister wees ook op nadelen als het grote risico op fraude en prijsdiscriminatie.
Het ministerie wil dat 5 procent van de consumentenbestedingen eind volgend jaar milieu- en diervriendelijk is geproduceerd. Volgens de onderzoekers van het LEI is dat streven haalbaar.
Volgens de taskforce marktontwikkeling biologische producten staat Nederland nu in de Europese middenmoot wat betreft het marktaandeel van deze etenswaren. Ongeveer 2 procent van een gemiddeld boodschappenmandje bestaat uit producten die te boek staan als biologisch.
Bron:ANP