Consument heeft nog weinig keus spaarlampen
• 26-05-2008
• leestijd 2 minuten
Het aanbod van spaarlampen in winkels moet beter. Slechts een op de vijf lampen is een spaarlamp. Dat blijkt uit een steekproef van Stichting Natuur en Milieu in vijftig supermarkten en bouwmarkten. Natuur en Milieu roept minister Cramer op om de verkoop van gloeilampen op korte termijn stapsgewijs te stoppen. Overheid en bedrijfsleven moeten daarover nog dit jaar afspraken maken.
Winkels stimuleren de consument nog onvoldoende om spaarlampen te kopen. Dimbare spaarlampen en LED-verlichting zijn nog nauwelijks in de winkels doorgedrongen. Positieve uitzondering is bouwmarkt Gamma met een goed aanbod van zuinige lampen, opvallende consumenteninformatie en scherpe prijzen. Het aanbod spaarlampen bij bouw-markten is sowieso beter dan bij supermarkten.
Net als Gamma doen ook IKEA en HEMA hun best om de consument aan de spaarlamp te krijgen door een ruim aanbod en prijsacties. In de supermarkt vindt de consument nog te weinig spaarlampen en ze worden onoverzichtelijk aangeboden.
Natuur en Milieu wilde graag weten of de consument verleid wordt spaarlampen te kopen omdat de Taskforce Verlichting vandaag aan minister Cramer adviseert fiks te gaan besparen op verlichting in huishoudens, kantoren en de openbare ruimte. Huishoudelijke verlichting alleen al zorgt jaarlijks voor een uitstoot van bijna 2 Megaton CO2. Hierop is op termijn een besparing mogelijk van 70%, wat te vergelijken is met de uitstoot van 700.000 personenauto’s. Voor de consument is het gemakkelijk als winkels binnen een aantal jaren gewoon geen gloeilampen meer verkopen. Er zijn inmiddels genoeg zuinige lampen voorhanden.