'Compact rijden' goed voor schone lucht
• 27-02-2006
• leestijd 1 minuten
Een lagere snelheid van 80 kilometer aanhouden in combinatie met smallere rijstroken bevordert de schone lucht en is goed voor de doorstroming. Voor de reistijd van de automobilist pakt dit zogenoemde ,,compact rijden'' buiten de spits echter niet altijd goed uit.
Dat is de voorlopige conclusie van een onderzoek door Rijkswaterstaat rond de grote steden waaronder Amsterdam, bevestigde vrijdag een woordvoerster van minister Peijs (Verkeer). Voor de microfoon van de NOS zei de bewindsvrouw dat het moeilijk is buiten de spits maar 80 kilometer aan te houden.
Het onderzoek van Rijkswaterstaat dat medio 2005 begon, loopt nog door. Andere varianten van ,,compact rijden'', zoals een dag- en nachtregime met hogere snelheden zullen worden bekeken. In april zal Peijs de eindconclusies naar de Tweede Kamer sturen. Niet eerder dan eind dit jaar verwacht zij echter dat het kabinet een standpunt zal innemen over een mogelijk nieuw snelheidregime rond de grote steden.
Dit onderzoek staat formeel los van de 80-kilometerzones, met een maximumsnelheid van 80 kilometer, die sinds november vorig jaar zijn ingevoerd rond Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag. Peijs wil daarmee vooral de luchtvervuiling aanpakken. Eind januari verschenen wel cijfers van de VerkeersInformatieDienst over langere files. De minister zei daarop dat die veroorzaakt werden door niet-functionerende apparatuur. Doordat automobilisten dat in de gaten kregen en harder gingen rijden, ontstonden alsnog files.
Bron: ANP