Het voor de sloop bestemde Franse vliegdekschip Clemenceau komt uit de Indische Oceaan terug naar Frankrijk. President Chirac heeft dat woensdagmiddag gelast. De Franse Raad van State had even eerder gevraagd de omstreden reis van de ,,Clem'' te stoppen.
Met het besluit van Chirac werd een nieuwe pagina omgeslagen in het feuilleton rond de ,,Clem''. Dat duurt al sinds 1997, toen het schip uit de vaart werd genomen. Aanvankelijk is het toen deels ontmanteld ten behoeve van het zusterschip Foch, in 2001 gekocht door de Braziliaanse marine. Daarop is de Clemenceau verkocht aan een Spaanse werf in Gijón, waar het ontdaan zou worden van de ten minste 165 ton asbest.
Het schip werd in 2003 met zijn asbest tegen alle geldende regels in naar Turkije gesleept, buiten de Europese Unie. De Franse marine onderschepte het schip bij Sicilië en bracht het terug naar Toulon, nadat ook Griekenland het had geweigerd. Uiteindelijk is het asbest er in Toulon uitgehaald, maar kennelijk ,,met de Franse slag''.
Volgens milieuorganisaties zit er zeker 500 tot 1000 ton asbest in de Clemenceau, volgens het Franse ministerie van Defensie nog 45. Maar uiteindelijk is het ministerie zeker 30 ton verwijderde asbest ,,kwijtgeraakt''.
Op oudjaar 2005 verliet de Clem Toulon opnieuw achter zijn sleepboten, ditmaal naar een sloop in Alang in India. Vlak voor het Suezkanaal voerde Greenpeace een spectaculaire actie uit om het gevaarlijke schip tegen te houden. Egypte liet de Clem twee weken later toe, nadat Frankrijk 200.000 extra tolgeld had betaald wegens ,,gevaar voor de scheepvaart in het Suezkanaal''. Op dat moment weigerde het Hooggerechtshof in New Delhi echter de toegang tot de Indiase wateren. Dat wilde eerst weten wat er nu in zit, maar kennelijk weet niemand dat precies.
Omdat president Chirac zondag een officieel bezoek begint aan India, is de knoop definitief doorgehakt: de Clemenceau komt opnieuw terug. Greenpeace heeft inmiddels gesproken van een grote overwinning. Die organisatie was, met veel andere, fel gekant tegen de sloop door ,,mensen op blote voeten en zonder enige bescherming''.
De Clemenceau zal via de Kaap van de Goede Hoop terugvaren naar de Franse haven Best, waar het schip ooit is gebouwd. De reis via Zuid-Afrika zal drie maanden in beslag nemen.