De Amerikaanse bananenproducent Chiquita wil definitief afrekenen met zijn imago van uitbuiter van boeren en milieuvervuiler. Het bedrijf introduceert vanaf volgende week in de Nederlandse supermarkten bananen die op milieuvriendelijke en sociaal verantwoorde wijze zijn geteeld.
Naast de bekende blauwe sticker zijn deze bananen voorzien van een label van de Rainforest Alliance, een milieuorganisatie uit New York. Chiquita werkt al sinds 1992 met deze belangenvereniging samen. Het heeft twaalf jaar geduurd voordat de plantages aan alle eisen van de Rainforest Alliance voldeden. ,,We hebben ons hele productieproces moeten aanpassen'', zei F. Ginus van Chiquita Nederland dinsdag.
De bananengigant biedt zijn boeren tegenwoordig medische zorg en gratis onderwijs aan. Ook mogen ze zich organiseren in vakbonden. Verder heeft Chiquita zich voorgenomen water, grond en dieren te beschermen. De Rainforest Alliance zal jaarlijks alle plantages bezoeken om te bekijken of ze nog steeds aan alle normen voldoen.
De Nederlandse supermarkten kennen al bananen met het Max Havelaar-keurmerk. Volgens J. Aerts van de Rainforest Alliance stellen beide organisaties veel dezelfde eisen aan de bananenteelt. Een groot verschil is echter dat de Rainforest Alliance geen prijsgarantie biedt aan boeren. Onder Max Havelaar-voorwaarden wordt een exportprijs van 7 euro per doos bananen betaald. ,,Wij hebben ons op andere dingen geconcentreerd. Max Havelaar richt zich meer op kleine boeren, wij ook op grote plantages.''
Ginus van Chiquita Nederland benadrukt dat het niet de bedoeling is de Max Havelaar-bananen uit de markt te drukken. ,,We concurreren niet voor een plaatsje op het schap.'' Chiquita wil volgens Ginus ,,samen met Max Havelaar'' investeren in een duurzame productie van bananen.
Max Havelaar vindt het label van de Rainforest Alliance een stap in de goede richting van Chiquita. ,,Maar zonder een zekere prijsgarantie gaat Chiquita niet ver genoeg'', zei een woordvoerster.