Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

Campina spaart regenwoud en laat de koeien buiten lopen

  •  
12-07-2006
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
vv_newsimg_150454.jpg
Zuivelcoöperatie Campina en het Wereld Natuur Fonds, Solidaridad en Stichting Natuur en Milieu hebben een overeenkomst getekend voor het gebruik van maatschappelijk verantwoorde soja door Campina melkveehouders. Campina reserveert vanaf de herfst van dit jaar 10.000 ton maatschappelijk verantwoorde soja voor de koeien van haar leden-melkveehouders. Deze hoeveelheid soja is voldoende voor alle melk die consumenten in Nederland, Duitsland en België onder de merken Campina en Landliebe kopen. Einddoel is in 2011 150.000 ton maatschappelijk verantwoorde soja te reserveren, goed voor de totale hoeveelheid ledenmelk in Nederland, Duitsland en België die Campina jaarlijks verwerkt in al haar producten.
Campina neemt met het Wereld Natuur Fonds, Solidaridad en de Stichting Natuur en Milieu het initiatief voor de maatschappelijk verantwoorde teelt van soja. Met het plan – met de focus op Latijns-Amerika – wordt gewerkt aan vergrote inzet van soja die zodanig wordt geproduceerd, dat er geen waardevolle natuurgebieden zoals het Amazone-gebied voor hoeven te wijken, de lokale boeren er een reëel inkomen aan overhouden, de arbeidsomstandigheden voldoen aan de internationaal geldende normen, het gebruik van bestrijdingsmiddelen binnen de grenzen blijft van wat ecologisch verantwoord is en de keten van deze soja zo wordt georganiseerd dat de inzet ervan economisch verantwoord is.
Campina zorgt er verder voor dat alle halfvolle en volle melk die verkocht wordt aan consumenten vanaf voorjaar 2007 afkomstig zal zijn van koeien die in de wei lopen. Campina begint met 600 melkveebedrijven die samen 200 miljoen liter weidemelk produceren onder het Campinamerk. Campina wil dat in 2011 alle zuivel van de merken Mona, Landliebe en Campina van weidekoeien komt. Het zou dan gaan om 6.000 melkveebedrijven.
De Stichting Wakker Dier is blij met deze doorbraak in haar weidecampagne. In een brief aan de andere Nederlandse zuivelmultinational Friesland Foods (Friesche Vlag) dringt Wakker Dier er vandaag op aan om ook met concrete maatregelen te komen om de koe in de wei te houden. De stichting voert sinds 2001 campagne om de koe in de wei te houden.
In de melkvee-industrie worden steeds meer koeien jaarrond op stal gehouden. Wakker Dier is blij dat marktleider Campina met dit initiatief de trend van verdere industrialisering van de melkveebranche wil breken. Niet alleen is dit gunstig voor het welzijn van koeien, weidemelk is ook gezonder. Zij bevat meer Omega3 vetzuren. Tot nu toe gold de weidegarantie alleen bij biologische zuivel waar koeien minimaal 120 dagen per jaar, 8 uur per dag naar buiten moeten kunnen.
Al 17% van de koeien staan het hele jaar op stal en de koeien die wel naar buiten mogen, doen dat steeds korter. Uit recent onderzoek blijkt melk van weidekoeien ook gezonder dan melk van stalkoeien. Weidemelk bevat meer rumenzuur en vacceenzuur die remmend werken op kanker en aderverkalking. Koeien worden steeds vaker jaarrond in de stal gehouden omdat dit bijvoorbeeld arbeid bespaart, de boer onvoldoende grond rond de stal heeft of weidegang moeilijk te combineren is met een melkrobot. Een boer bespaart hiermee maximaal een halve eurocent per liter melk. Omdat tegenwoordig honderdduizenden liters melk per jaar worden geproduceerd kan dit een groot bedrag worden, waarvoor compensatie nodig is in de vorm van een hogere melkprijs. Campina zal de hogere kosten van de weidemelk verrekenen in de melkprijs. Bij veel melkverwerkende bedrijven, supermarkten en overheid ontbreekt echter (prijs)beleid om de koe in de wei te behouden. Door deze impasse beslissen er dagelijks boeren om de koeien voortaan niet meer de wei in te laten. 
 
Help ook meer koeien de wei in: www.koeindewei.nl

Meer over:

nieuws - natuur
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.

BNNVARA LogoWij zijn voor